söndag 13 februari 2011

Hundkurser, salabesök och DNA prov

I fredags kom mor ner från Sala och hälsade på mig i 24 timmar. i fredagskväll hade vi myskväll och jag bjöd ut henne på restaurang utöver att vi varvade hundprat med hästprat, myspys! Hursom så var hon med mig på hundkurserna igår och skulle ta massor av kort, det blev inte ett enda och tur var väl det kanske? jack var för dagen den mest envisa hund på denna jord och elvis var inte riktigt på hugget men han skötte sig exemplariskt och visade hur det ska gå till. Edith var bara med som sällskap igår. Hennes kurs börjar inte förrän den 27 mars och då ska hon gå en kurs som en chihuahua aldrig tidigare har gått eller troligen inte kommer att gå heller.

idag har jag tagit Dna prov på Elvis som ska skickas till england. Skulle ha tagit detta på Jack också idag men då det blev fel första gången på Elvisprovet så fick jag ta prov nummer 2 även till Elvis. jag och maria har iaf räknat ut att elvis kan som värst vara bärare av den här sjukdomen han testas för då en av hans valpar har testat negativt för sjukdomen, dvs hans valp är clear och ska valparna kunna få PLL som dom testas för så måste båda föräldrarna vara bärare eller smittade av sjukdomen och även valparnas mamma är clear. Hängde ni med?
Jack ska ta provet senare i veckan och så ska vi spänt invänta resultaten. Elvis går inte i avel längre som de flesta vet då han kastrerades för 3 år sedan men det är bra att ha PLL testad både för hans skull och för hans avkommors framtida avel och för Jack är det viktigt att ta detta PLL test så att jag känner att jag har en hane som kan bidra till en friskare ras.

Inga kommentarer: