torsdag 10 mars 2011

I pakistan är hunden mer värd.....


.....Än kvinnan!

Jag var på föreläsning igår om kvinnorna i pakistan & svenska kyrkans internationella arbete. Mycket, mycket intressant! Föreläsare var källstorps kyrkoherde Per & hans fru som jobbat för svenska kyrkan i utlandet under flera perioder i deras liv. bla även hongkong som dom även pratade en hel del om.

Hursom kvinnan i pakistan är inte mycket värd, vad jag förstått har hundarna högre värde & dessa avskyr man allt som oftast som pesten! Det förklarar en del om kvinnans roll i äktenskapet. Det är som känt mer regel än undantag att kvinnans föräldrar utser hennes make & detta sker i väldigt ung ålder. Pers fru jobbade på ett kvinnocenter dit kvinnor flytt efter misshandel mm.

När jag sedan kommer hem på sena kvällen med väldigt blandade känslor & känner en stor sorgsenhet för dessa kvinnors situation så läser jag en tråd på ett hundforum av en tjej som tycker att vi svenska kvinnor är värda mycket mindre än våra svenska män. Jag kunde inte hjälpa, jag blev förbannad. Åk ut i världen! Titta hur det ser ut. I hongkong tjänar ett kvinligt hembiträde runt 6000 kr i månaden, utbildar du dig till tex sjuksköterska & är kvinna så tjänar du runt 1000 kr i månaden. Du är som hembiträde en slags avreageringskropp dessutom. Så nej jag tycker inte kvinnorna i sverige har en låg ställning jämte mannen

Inga kommentarer: