måndag 14 mars 2011

Kombinerat Fotbolls och Konfirmandläger i danmark













i fredags kom jag till Ishöj i Köpenhamns kommun med 14 ungdomar och 2 vuxna assistenter, närmare bestämt vår kyrkoherde som är min handledare och så Susanne som är församlingsvärdina i Skanör falsterbo församling. Hursom så skulle vi bo på Ishöj hotell som var ett finare vandrarhem mitt i Ishöj. På fredag kvällen skulle vi äta middag borta på Ishöj Idrottcenter och vi skulle gå dit efter en karta som jag skrivit ut från internet. Av nedersta bilden att döma så är jag lika bra på att läsa kartor som jag alltid varit. jag skulle ta en snabbare väg och kom fram med hela gruppen till ett ställe där vi inte fick gå. Tack vare Susanne så hittade vi tillsist rätt. På söndagen skulle vi även ha fotbollsträning på detta idrottscenter och
egentligen kanske jag borde lägga upp bilden med de otroligt fina fotbollsglasögonen jag fick från 2 av mina ungdomar och som jag skulle ha på mig på hela träningen, men ni får nöja er med en bild bakifrån när jag leder uppvärmningen.
För att hoppa tillbaka en dag närmare bestämt till Lördagen så var ungdomarna först till Bröndby stadion för att vara med på Bröndbys elitserie lags Träning och där fick de även en möjlighet att prata med Mikael Nilsson som är nummer 8 i superlige laget. Alla fick även autografer från flera i laget. På eftermiddagen hade jag sedan bokat in ett studiebesök i Vejleå Kirke som är en av tre kyrkor i Ishöj, Administrationschefen och Prästen Poul Lund visade oss runt och berättade om denna fantastiska kyrka och ett av de mest imponerande var att Köpenhamns kommun 1997 bygger denna kyrka i ett av Köpehamns mest invandrartäta stadsdelar. i Sverige hade man aldrig fått bygga en kyrka i en stadsdel som har mer än 28 % muslimer, men den stora skillnaden på Sverige och Danmark är att i Danmark är kyrkan fortfarande en stadskyra, vilket även visar sig på söndagar då alla butiker inkl matbutiker är stängda som förr i tiden. Hursom så var det ett mycket lyckat besök.
Sedan kom då söndagen och det var fotbollsträning på morgonen, på eftermiddagen åkte vi bort till Bröndby stadion igen och avslutade helgen med att gå på en fotbollsmatch. Bröndby vann mot sönderjysk med 2-0 och vår nya kompis Mikael Nilsson gjorde det första målet, lyckan var gjord för vår del. Efter matchen satte sig ett gäng trötta ungdomar med sina bröndby halsdukar och de 3 vuxna på en buss tillbaka till Trelleborg, man skrev utvärderingsforumlär och när jag nu på morgonen har suttit och sammanfattat dessa så ser jag verkligen fram emot att redovisa dessa till kyrkofullmäktige, kyrkoherden och lunds stift i veckan.

Inga kommentarer: