torsdag 3 januari 2013

Ångest!

Fy farao! Hur klarar ni det? Hur står ni ut? Alla ni småbarns-föräldrar som måste lämna era barn på dagis/förskola eller skola i en hel dag, dag ut och dag in tills helgen kommer då ni förhoppningsvis har 2 hela dagar med era barn, hur står ni ut?

Jag har sådan fruktansvärd ångest, bara sovit någon timme inatt, mår illa! Idag ska B till dagis för första gången sedan den 19 december och det är inte bara 3-4 timmar NEJ hela 6 timmar ska hon vara på dagis, jag har lust att sjuka mig från jobbet, skicka sms till alla mina konfirmander och säga att jag är sjuk, bara för att få vara hemma med min älskade B!

Men åh andra sidan älskar jag mina ungdomar och våra lektioner och jobbar dom på idag får de sluta redan kl 14 och jag kan hämta B 14.30 istället för 15.30. Det skulle vara Lycka!

Men sen är det ju så här också att den 14 januari börjar jag på mitt nya jobb (kombinerat med det nuvarande till den 9 feb) och då ska B vara heltid på dagis, den veckan ska jag dessutom vara borta en hel vecka från henne, hur ska det gå? Åh nu blev ångesten om än möjligt ännu större, får säga till min finska Pinne, nej jag menar min man att han ska vinna på LOTTO nu på lördag så jag kan vara hemmaFRU på heltid.

För några år sedan infördes ju sådant här bidrag så man kunde vara hemma med sina barn istället för att ha dem på dagis, finns sådant fortfarande? kanske vore något? För hur mycket jag än älskar mitt nuvarande jobb och vet att jag kommer trivas ypperligt bra på mitt nya jobb så gör det ont, vänjer man sig någonsin?

1 kommentar:

Storasyrran sa...

Det är fullt normalt att känna ånget över att lämna sina barn. Det vore onormalt med allt annat. När jag lämnade Ebba på dagis (min förstfödda) grät jag floder, trots att hon hade det förträffligt bra på dagis. Dessvärre så lever ångesten och det dåliga samvetet kvar... för alltid. Man har som förälder, alltid dåligt samvete för att man inte hinner allt man skulle vilja. Men, så länge man vet att man gör sitt bästa, så är det gott nog. Barnet/en älskar dig vilkorslöst oavsett!