onsdag 10 oktober 2012

Att överdriva på Facebook!

Åh tänk att det kan vara lika roligt & underhållande varje gång man läser en statusuppdatering på facebook om folks bantande & tränande, Jaja jag vet vad jag sa om Facebook & jag har inte ändrat min åsikt, ska bara komma till skott & säga tack & adjö...

Men iaf folk är väldigt duktiga på att överdriva på Facebook, & deras fiktiva vänner berömmer & berömmer & ska inte vara sämre själva & ofta så går de ett steg längre så person A i sin nästa status måste överdriva lite till & person B C & D gör likadant & så fortsätter det i ett ekorrhjul.

Jag ska ta ett exempel, en bekant till mig skrev igår att hon var ute & sprang 5,5 MIL! Folk hajade till & hon ändrade det till 5,5kilometer, inte konstigt i mångas ögon men jag som känner personen vet att dessa 5,5 kilometerns löpning var troligen bara 100 meter, nej förresten 50 meter löpning, resten lugn promenad troligen med en cigg i handen?
För har man inte sprungit en meter på minst 5 år, röker, dricker vin & äter godis typ dagligen så vet alla att man inte orkar springa 5,5 kilometer nonstop! & även om du orkar göra det första dagen så klarar du det inte den andra dagen! Människan påstår dessutom att hon tappat 5 kilo på en vecka trots att hon fuskat i kålsoppedieten med både vin ( fast bara rött vin, i går 1 flaska rödvin) choklad & snabbmat! De där 5 kilorna är nog snarare ett halvt kilo upp ! Men vad vet jag? Jag kan ha fel, det återstår att se när vi träffas i nästa vecka.

Men det där var bara ett exempel, var & varannan uppdaterar sina statusar & vill ha Facebook applåder varje gång de varit & tränat, eller så lägger de ut bilder på sina märkliga dieter eller så kallade nyttiga mat för ännu mer applåder.

Jag tror inte på personerna som känner ett starkt behov att gå ut med allt på Facebook & få en bekräftelse av sina fiktiva vänner. Men många använder iof Facebook som jag använder min blogg så vad är skillnaden? Men åh andra sidan de som använder Facebook som en blogg är oftast inte de som överdriver...

Men det här med att överdriva, vad är vitsen? Att ge den andra människan ett dåligt samvete? Jag tycker bara att det är så roligt att läsa " sitter här med min fruktsallad & njuter" men bakom datorn sitter de med en stor chipspåse & dricker läsk! Eller ååå va gott de va med kålsoppa till middag, men kålsoppan var ju egentligen 6 bitar suchi istället för 12, eller? För hur kan man ha övervikt kilon om man är ute & springer 5,5 mil om dagen?

Och det bästa av allt är ju när dessa personerna har sina kollegor & chefer på Facebook, jobb korsar privatliv, privatliv, korsar jobb, inget de flesta tänker på

2 kommentarer:

Katharina sa...

Sant! Jag håller med till 99%. Men jag är rätt säker på att den ändå är en väldigt liiiten procent som klarar av att ljuga så för sig själv och andra. Väldigt osäkra människor som kräver bekräftelser och inte kan hålla sig till sanningen. Vilka är förlorarna? De själva och endast de själva! Jag tycker annars att Facebook är ett fantastiskt medie, framför allt för oss som har vänner och släkt utspridda över hela landet och ibland t o m världen, och kan på ett enkelt sätt dela vardagen med varandra! Däremot är jag en stor motståndare till de som använder sig av Facebook som en liten skvallerbok, man har ett Facebook konto, men är själv väldigt inaktiv med sina statusuppdateringar, däremot är dessa människor otroligt BEROENDE av att läsa andras och sedan påstå att man inte använder Facebook... Man liksom håller sig i bakrunden och låtsas att man inte är aktiv medan man i själva verket har STENKOLL på sin omgivning genom Facebook. Det är nästan det största skämtet!

Men mig slipper du inte, syrran. Heja Facebook! :)

ika sa...

Jag håller med dig och visst jag är väl en av dem som inte uppdaterar min status, sist jag skrev en status var till mina ungdomar om när de skulle träffas och att vi hade bytt plan..

i övrigt håller jag med dig och visst är det bara en liten liten procent som känner ett bekräftelsebehov på det här sättet, det är ju oftast dem som även lägger ut sina bråk med partnern eller övriga offentligt....