torsdag 11 oktober 2012

Skämta in med en tonåring.

Det är så himla roligt att ha en tonåring i huset, man har många "hur tänkte du nu" moment och undra om man var likadan själv, antagligen!

S är en riktigt typisk tonåring, han kan vara hur smart som helst ena stunden och andra stunden så biter man sig hårt i tungan för att inte börja skratta. han är helt underbar måste tilläggas.

I alla fall, jag och B och S är ju ensamma den här veckan då A är i Tyskland och Schweiz och jobbar och vi har tidigare pratat om att byta sovrum med S så han får ett större rum och vi kommer bredvid B. Hur som i tisdags kom jag och A in på detta under ett telefonsamtal och A säger skämtsamt: "men har ni inte bytt rum ännu, det ska ju vara klart när jag kommer hem"

skämta aldrig med en tonåring! S tror att A menar allvar och har bestämt sig för att nu ska vi överraska A och ha bytt rum när han kommer hem på fredag kväll dvs i morgon. Som om jag inte har något annat att göra? Denna briljanta idé kom S med i går efter skolan och började pula innan han skulle iväg till träningen, han hade 40 minuter på sig.

jag: Hur hade du tänkt dig då S att vi ska hinna och vad ska vi flytta idag?

S: jag tar ner alla liverpoolsakerna från Väggen nu och så tar vi TVn när jag kommer hem?

jag: Okey men sakerna från vårt sovrum då, alla böckerna och kläderna osv?

S: jo men alltså kläderna kan ju du kanske ta i morgon och ja böckerna kan ju stå kvar till i helgen?

Jag: jaha okey, men vart ska du ha TVn då? och ska du sätta upp Liverpoolgrejorna på väggen ikväll`?

S: nej men det kan jag inte för vi måste ställa dit sängen först, kan vi ta det ikväll?

Jag: men S vi 2 klarar inte av att flytta 2 dubbelsängar själva och B är vaken och jag måste jobba när hon har somnat

S: jo men alltså kolla här, det är bara att skruva lite där för då går den ut genom dörren och sen bär vi i 2 delar och det kan vi ta när B har somnat, men annars låter vi bara sängarna vara till på lördag när pappa har vaknat.

jag: (vet inte vad jag ska säga) okey vi får prata mer när du kommer hem från träningen..


Klockan går och Klockan 20,50 är S hemma. B somnar strax efter. Kl 21.15 ser jag att S sitter vid datorn..

Jag: är du upptagen?

S: nej jag tittar bara på efterlyst.

jag: okey jo för ska vi hinna det här projektet så måste vi sätta fart nu

S: okey vad ska vi göra då?

jag: ??? flytta böckerna så vi kan flytta bokhyllorna, flytta ut vår dator och skrivbord osv?

S: men kolla det kan ju DU göra i morgon?


jag: men S, detta är ett för stort projekt, vi får ta det här på lovet som vi sagt från början när pappa också är ledig. jag jobbar hela helgen och M kommer på besök

S: men alltså kolla vi hinner, det är ju inte så mycket. Kolla här om du flyttar böckerna från bokhyllorna i morgon (4 st hyllor och ca 200 böcker) och sen flyttar mina kläder och pappas kläder så det är klart så kommer jag från skolan efter kl 14.30 och så åker jag inte på träningen förrän kl 16, sen är jag hemma igen kl 20 och då....

jag: stopp S jag måste gå ut med hundarna nu, passar du B? ( klockan är då 22.30)

kommer in efter 10 minuter, S sitter och pluggar matte till dagens matteprov (som inte var lika viktigt som att flytta liverpoolsakerna från väggen?) S och jag börjar prata om lite annat och jag säger, nej jag jag måste sätta mig och jobba nu om jag ska hinna städa och börja på ditt projekt i morgon.

S: Men alltså pappa förstår ju att du inte har hunnit rensa ut garderoben och dammsuga och vikt tvätten och så när du är ensam med B och dessutom måste hinna med ditt jobb

Jag bara skakade på huvudet, denna tonåring sitter 10 minuter innan och säger att jag ska flytta 2 rum under torsdagen och fredagen, På torsdagen är jag och B på jobbet och jobbar fram till kl 14, bara det...

..kl 23.30 kommer S in till hemmakontoret där jag jobbar och säger:

Jo när pappa kommer hem imorgon kan inte du ha typ en huva på dig då och sitta i mitt rum och låssas att du är jag, så låssas jag att jag är du och när han kommer in i ert sovrum som nu är mitt så skrämmer jag honom och han blir överraskad?

Att vara tonårs bonusmorsa är bara så underbart på många sätt och vis

Inga kommentarer: