söndag 8 mars 2009

En kvinna är inget sexobjekt

nu är jag redo
Nu är jag redo att berätta
Nu tar det inte längre emot att skriva
Nu kan en penna ramla ner utan att jag hoppar till,
hundarna kan röra sig utan att jag kryper ihop och får hjärtklappning.

Jag vet att flera av er dömmer mig.
Men det som hände var INTE mitt fel.
Det kan aldrig bli mitt fel, hur ni än
argumenterar kan det ALDRIG bli mitt fel.
Ni kan INTE lägga denna skuld på mig.

Återigen har jag fått lära mig vilka som är mina riktiga vänner
och ni som dömt mig och som sagt att jag får skylla mig själv,
ni tillhör inte kategorin av riktiga vänner.

visa mig inte skuld
säg inte att jag får skylla mig själv
Använd inte ord som "intressant" och ifråga sätt inte.
Bevisen håller!

Jag är människa jag också.
Min kropp är inget objekt.
Min kropp är ingen öppen bok som får läsas av vem som helst.
Min kropp är ingen madrass som man får göra vad man vill med.
Jag är en människa jag också.
Jag är värd lika mycket som alla andra och ett nej är ett nej.
Ett nej är alltid ett Nej och kan man inte acceptera det går man över gränsen.

Jag ska inte behöva ursäkta mig för att jag är kvinna.
och bara för att jag är kvinna får jag ta all skuld?
Ni som skyller på mig och ni som säger att det är mitt eget fel,
vad grundar ni det i? För att jag är kvinna?
Som i detta fallet inte ens var sexigt klädd
och bara ville ha en religionsdiskussion.
Ni som dömmer mig, som gett mig en stämpel,
som säger att jag får skylla mig själv,
menar då alltså att detta aldrig ska kunna gå?
Ni menar att man aldrig ska kunna träffa nya människor utan att bli våldtagen.
För det är precis vad som hände.
Inte nog med att jag måste leva med skammen, med ett dåligt självförtroende
och trots en enorm rädsla vara stark.
jag ska också leva med så kallade vänner som dömmer mig.

Som kvinna i dagens samhälle ska du inte längre kunna möta nya människor,
varken i matkassan på Ica, på statoil, på jobbet eller på bussen.
Som kvinna kvittar det hur du klär dig, det spelar ingen roll att du går runt i myskläder,
i jeans med skjorta och kofta eller med kort kjol och tajt linne.
Det spelar heller ingen roll om du är nyckter eller onyckter,.
Nej, för du ska alltid vara beredd på att ha ofrivilligt sex och att männen
kan våldsföra sig på dig.
Kvinnan är uppenbarligen så nedvärderad i dagens samhälle att det inte spelar någon roll
om du har en bra högskoleutbildning eller jobbar som städare eller vad du gör.
För det ni gör, ni som dömer mig är att ni säger till mig att jag får skylla mig själv
för att jag är kvinna. Ni säger att en kvinna alltid ska sära på benen oavsett om hon ville eller inte.

Det spelar ingen roll.
Det ni säger håller inte.
En kvinna ska också kunna träffa nya människor.
En kvinna ska också kunna röra sig fritt
En kvinna ska också kunna känna sig trygg.
En kvinna ska inte behöva bli av med sin trygghet
En kvinna ska inte behöva bli så kränkt som jag har blivit.
En Kvinna är en människa hon också.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Åh, FY FAN! Det kan aldrig vara kvinnans fel, om hon sagt nej. Hoppas du läkardokumenterat och polisanmält!
Låter häftigt med Venezuela :-)

Anonym sa...

Håller med ovanstående talare. Hoppas du finnner ro i Venezuela. Caracas?
ha de bra
/ Stefan