tisdag 13 juli 2010

kasta kätting och spik?

Gav mig in i en diskussion om hunduppfostran eller i en diskussion om hur man får hundarna att sluta skälla på ett hundforum och det ångrar jag bittert att jag gjorde.

Jag anser inte att man ska utsett varken sig själv eller hundarna för risk och någon hade tydligen hört att man skulle kasta en påse med tex mynt, kätting eller spik mot hunden så man avleder beteendet och då ska hunden sluta skälla. Jag tror ju inte att någon hundcoatch eller hundpsykolog i hela världen ställer sig bakom att man ska kasta kättingar mot hunden, som lika gärna kan träffa hunden, för att avleda ett beteende utan jag tror snarare att man kanske ska aktivera sin hund mer så de slappnar av hemma, kanske är det därför stora hundraser inte är lika skälliga som tex en chihuahua, just pga att de får mer motion och träning? Jag är ingen expert så jag vet inte utan det var en ren tanke jag hade.. Sedan är ju andra hundraser mer skälliga än andra och vill man inte ha en skällig hund som ursprungligen varit en vakthund så kanske man ska se sig om efter en annan hundras? Även om chihuahuans skällande inte ska ursäktas utan rättas precis som när en tex Rottis står och skäller. Vad än orsaken är till att hunden är extra skällig så tror jag absolut inte på ideén om att kasta kättingar och spik mot den, det var helt ärligt det dummaste jag har hört.

Det finns en hundcoach på tv, en engelsk dam som ska vara englands motsvarighet till Ceasar Millan och hon använder ibland metoden till att kasta saker mot hunden, även vår svenska Barbro vad hon nu heter MEN båda dessa 2 hundcoather är noga med att säga att man INTE ska använda föremål som kan skada hunden, vilket jag anser att både kättingar, spik och en påse mynt kan göra och även om man inte hade tänkt att kasta på hunden så kanske den hoppar till och får sig en rejäl smäll, vad säger man då till veterinären och till försäkringsbolaget för att rädda sitt eget skinn?

Nu är det ju så här att olika hundar är olika känsliga, som mina räcker det ofta med en sur blick till så vet dom att dom har gjort fel medans jag har vänner som måste ta i riktigt med hårdhanskarna eller lite hårdare metoder än jag för att rätta ett felaktigt beteende.

Det finns så många olika knep att ta till för att rätta en hunds beteende och frågan man ska ställa sig innan man testar en metod är vilken relation man vill ha till sin hund och är ett beteende värt att ersätta ett annat beteende, vilken reaktion vill man ha? Vill man ha en glad och livlig hund men tyst så kanske man ska ta till snällare metoder än att kasta en kätting mot den?

i diskussionen tog jag upp att en granne fått rådet att ge sin hund en ordentlig smäll in i väggen när den skällde, sagt och gjort så slutade hunden att skälla för gott, det pga att han tog i förmycket så att hunden bröt ryggen. det blev lugnt i vårt kvarter och ägaren ångrar bittert att han lyssnade på rådet utan att tänka till engång extra.

Jag tror att innan man tar till olika huskurer så ska man prata med en utbildad person och be om råd. Vad tycker han eller hon kan hjälpa just din individ?

Jag tror att så länge det finns människor så finns det åsikter. Alla har sin åsikt om hur ett barn eller en hund ska uppfostras.

Inga kommentarer: