onsdag 23 november 2011

Dessa förbaskade åsikter!

Gaa ibland kan man reta sig på mindre men nu börjar jag bli allmänt trött på dessa åsikter som finns hela tiden. Ni som har mig på Facebook har kunnat läsa i mina senaste statusuppdateringar där folk lagt sig i mitt liv " du måste vila Erika" , " oj vad du är aktiv glöm inte att vila", stopp och belägg, vet ni att det tog ca 15 -20 minuter att baka pepparkakorna i måndags och det var det mest ansträngande jag gjorde på hela dagen förutom att jag var ute med hundarna 4ggr, får jag inte baka pepparkakor för att jag är höggravid????

I går fick jag liksom nog av alla dessa åsikter när jag på kvällen återigen fick höra hur jag skulle beté mig nu när förlossningen står runt hörnet, snälla någon det är min kropp och det är mitt liv och det är mina hundar! och så länge folk inte ingår i min närmaste bekantskapskrets eller tillhör min familj har ni ingen rätt att lägga i er mitt liv överhuvudtaget, jag var så förbaskad i går att jag hade lust att avsluta hela Facebook kontot, men jag la bara på telefonen i örat på den personen jag pratade med....personen satte sig dessutom emot att en genomsnittsförlossning (enligt barnmorskorna och forskning) tar 10 timmar, det kunde jag ju inbilla mig själv, jag som precis gått klart föräldrakursen och är gravid? och det var åsikter om både det ena och det andra, om hundarnas promenader, om mitt jobb osv...


..ja jag har sagt det förr och säger det igen: jag kommer att jobba mina 4 timmar på söndag i kyrkan om jag inte ligger på BB då eller nyss är hemkommen, det är inga tunga lyft och det är ett mindre ansträngade arbete än att böja sig ner och plocka upp hundbajset på promenaderna och gissa vad jag måste det pga av ekonomiska själ + att jag vill spara föräldradagar. Jag har heller inte fått besked från försäkringskassan ännu om när jag ens får första utbetalningen och till dess så måste både jag, mannen, bonussonen och hundarna ha mat på bordet och dessutom måste blöjorna betalas till den lille som kommer? Men som höggravid ska du bara ligga i soffan och titta på tv och hoppas att tv licensen betalar sig själv?

och bostaden måste städas, det måste lagas mat och det måste diskas oavsett om jag är gravid eller inte??? och ligger man bara i soffan och degar så är det fel det också? Hur gör människorna som har flera barn hemma när det är gravida? hoppas att barnen klarar sig själva till och från dagis och barnen som kanske är 4-5 år kan handla hem mat och cykla själva till sina fritidsaktiviteter? och det är barnen som sköter hemmet medans mamman är gravid i soffan i 9 månader? Så fungerar det inte hemma hos oss i alla fall och då har vi en son som är 15.

Hur man än gör så kan alla folk inte alltid vara nöjda men gör mig en tjänst, så länge ni inte tillhör min familj eller min vardag så behåll era åsikter för er själva. Jag känner min kropp och jag vet vad jag orkar göra och får göra...

Det är helt otroligt, som jag och min bästa storasyster pratade om i går i telefon, när det inte längre går att dölja graviditeten så slutar du upphöra som människa, du är en gravidkvinna och allt kretsar till din graviditet och alla oavsett främmande eller nära och kära har rätt att lägga sig i ditt liv, ta på din mage och berätta både den ena och den andra avskräckande historien om förlossningar och gu vet allt.

Nu ska jag faktiskt (oavsett folks åsiker) ta på hundarna deras varma hundkläder och ta dem till hundrastgården som ligger 110 meter bort för de ska på playdejt med en av deras bästa hundkompisar....

3 kommentarer:

Anna sa...

För att inte tala om alla råd du kommer att få om hur man startar en förlossning om du går över tiden... som om ett enda skulle hjälpa? Nej, passa på och njut av tiden du har kvar. Och var glad över att du KAN gå på promenad med hundarna, handla, laga mat, städa, baka och allt annat som du tar dig för. Jag är säker på att du hinner med vilan också! kram

ika sa...

tack för att du förstår :D och ja det där med alla tips och trix hit och dit ......sen när man testar dem så får man skäll av andra ...*suck* kram

Stora syster sa...

Bra syrran! Lev som du tycker passar dig och din familj, det är det enda rätta! Man får leva med att alla andra vet sååå mycket bättre än du själv när det gäller graviditeter, förlossningar, amning, bebisprickar och div. Bara le och vinka, nicka och se ut som du håller med. :-) Nu sitter jag här på nåla och väntar med spänning på den lilla!!!