lördag 15 september 2012

5 veckor senare: -10 kg, - 12 cm på mage & rumpa

Jag tycker inte om att lägga upp kort på mig själv men nu är jag nästan framme vid mål så här kommer lite resultat.

Den 25 november födde jag min dotter, under graviditeten gick jag upp 34 kilo, ganska precis 30 kilo från inskrivnings datum hos barnmorskan. Pga förlossningsskadorna vid Birgittas födelse så har jag varken kunnat eller fått tränat. Jag har inte känt mig som en kvinna heller pga smärtan & de andra problemen som förlossnings skadorna förde med sig, hurusom Den 11 juni opererades jag igen & jag är verkligen inte läkt men har sluppit smärtan & kunnat röra mig i form av promenader. Så jag började gå & den 5 augusti skrev jag in mig hos min storasyster, veckan efter lade jag om min kost helt & hållet & började gå powerwalks enligt hennes schema, 2 veckor efter det åkte jag upp på hälso & träningsdagar hos min svägerska Marita.

Jag har varit ganska lat sedan jag kom hem från henne & frestelsen har funnits mitt framför ögonen när mannen & sonen haft godis hemma eller när de bägge barnen velat ha pannkakor till frukost....

...för att inte tala om när äppelkakan serverades på babycafeet förra onsdagen & efter soppan i kyrkan i måndags & jag vet att utan dessa frestelser hade jag varit framme vid målet nu MEN sedan den 5 Augusti har jag tappat 12 cm!!!! I midjan & 12 cm!!! På rumpan, från stl 42 i jeans till stl 38!! Jag känner mig ganska nöjd. På 5 veckor har jag alltså tappat 10 kilo & 12 cm! Totalt & på 9 månader har jag tappat 27 kilo.

Men mest nöjd är jag att mitt tänk ang maten är där det aldrig varit förut, tack vare Katharina & Marita så vet jag nu hur farligt socker är för kroppen, jag Vet vad tomma kolhydrater gör. Jag har ett helt annat tänk & jag ställer mig alltid frågan som Marita ställde till mig i augusti: hur bra kommer du att må sen? Varför vill du ha den där chokladbiten?

Men varför har jag då fuskat & orsakat mig huvudvärk & magbesvär genom att äta socker igen? Jag är inte tillräckligt stark att slå bort mina fingrar när mannen & sonen sitter där & mumsar i sig eller när jag vet att det ligger en chokladkaka i Simons rum. Det har dessutom varit känslomässigt jobbigt de senaste 2 veckorna & frukten har inte legat i väskan. Men den här veckan kom jag igång på allvar igen med både Powerwalk & övningar med tracy Andersson.

När jag varit på återbesök hos min doktor i början av oktober & han tar bort stygnen i rumpan så hoppas jag att han ger mig klartecken att få börja springa & träna ordentligt för jag riktigt känner hur det suger i kroppen att få komma igång på allvar!

Jag har 5 cm på rumpa & mage kvar till mitt mål. Nu kör vi & vad säger ni? Lite skillnad har det blivit på 5 veckor??

Tack bästa storasyster Katharina för all hjälp & bästa Marita för allt stöd. Utan er motivation & utan er coatching hade jag aldrig kommit så här långt. Nu kör vi den sista biten också, står ni ut med mig?

8 kommentarer:

Fanny sa...

Duktig du är!

iaz sa...

Superbra jobbat! Klart du klarar den sista lilla biten också :-) Kraaam

Anna sa...

Jag är verkligen imponerad!!! och inspirerad! Hur många och långa PW har du gått per dag?

ika sa...

Tack snälla :)

ika sa...

Tack finaste Maria! Kraaam

Katharin sa...

Så där ja! Jag så ju det, det gäller bara att bestämma sig! Riktigt bra gjort. Stor eloge till dig, Stefan!

ika sa...

Det räcker med en timmes Powerwalk per dag det är ca 5-6 km men utöver det har jag gått vart jag än ska, öppna förskolan, till mataffären till jobbet

ika sa...

Tack syrran men Stefan? Okey att jag är lik vår storebror men??? Haha