tisdag 12 maj 2009

familjen Bonnier

Jag har med spänning följt serien om Familjen Bonnier på Tv,
och jag kommer verkligen att sakna den nu när sista delen gått.
Vad ska jag nu göra på måndagkvällarna klockan 20?
kanske det jag gjorde för 4 veckor sedan, vad det nu var.

Jag tyckte det var en bra serie eller ett repotage eller vad man nu ska kalla det.
Jag kunde dock känna, efter gårdagens avsnitt, att det egentligen inte fanns någon
kritik mot familjen i repotaget och kanske var det som någon sa,
att ingen riktigt vågar kritisera för hela karriären står på spel, ja mena herre gu
familjen äger ju varenda tidskrift som finns (ja nästan i a f) plus Tv4 kanalerna, så det är klart,
skulle man då gå ut och kritisera så minskar man ju sina chanser till ett fast arbete
enormt, speciellt som journalist.

Jag tyckte dock att serien var riktigt bra och väldigt intressant att se hur detta imperium byggdes upp, nu tyckte jag ju bäst om de 2 första delarna och kanske berodde det på att jag är lite av en historiefreak, ju äldre historierna är desto mer intressanta.
Och jag önskar att det fanns mer sådana här dokumentärer, om hur Sverige växte fram,
hur andra imperium byggdes upp, familjen Wallenberg gick ju för ett tag sedan men det måste finnas fler? Jag efterlyser historiska dokumentärserier!

Förresten så har jag en del bonnier böcker från sekelskiftet 1800/1900 tal och även en handfull böcker som är från mitten av 1800 talet.

Inga kommentarer: