torsdag 26 april 2012

blä för höga arbetsgivaravgifter

"Tycker det känns både sorgligt och oroväckande när var och varannan butikslokal i den lilla staden numera står tom, småföretagarna tvingas stänga. Trodde den Svenska regeringen skulle satsa på småföretagarna? Istället har de sjuhöga arbetsgivaravgifter och hyror så de går omkull. Tragiskt."


Så löd min status på facebook idag och detta får folk till : "vart handlar du själv då? i små butiker och gynnar dina småföretagare" .. ja inte för att det har med saken att göra men ja jag gör faktiskt det!  Jag valde att köpa inbjudningskorten till dopet i vår lokala bokhandel, jag gick inte till Åhlens eller åkte till IcaMaxi utan jag köpte 30 inbjudningskort på Söderslättsbokhandel och när jag handlar böcker, ja då handlar jag dom där. Men det var ju liksom inte det min status handlade om. För i så fall kan jag ju tala om för de här människorna att när jag köpte en all inklusiv resa 2009 så köpte jag den på just den resebyrån som gått i konkurs nu men jag kan erkänna lägenheten vi bor i nu köpte vi inte från mäklaren som gick in konkurs,Sedan började folk dra in att det är större utbud i Malmö och det är bättre priser där, 2 av dem raderade sina inlägg när jag frågade vad det hade med saken att göra för småföretagarna i Malmö har samma problem som i resten av landet. En kompis till mig är frisör i just Malmö, igår avskedade hon 2 st av sina anställda för hon har inte råd längre och det var just arbetsgivaravgifterna som är boven där, förutom en tunnare marknad då. Och klippa sig hos henne är verkligen inte billigare än att klippa sig i Trelleborg.  och det är faktiskt inte billigare att handla i en storstad än på hemma plan. 


Jag ska ta ett exempel: Här om veckan köpte jag en skallra till B för 10 kr på en av våra lokala butiker. Hade jag åkt in till Malmö så hade bussen dit kostat 54 kr + 54 kr hem, det blir 108 kr, sedan hade jag säkert handlat lite till för det tar ju trots allt 45 minuter in till Malmö med bussen och då hade jag blivit hungrig och ätit för 70 kr så som minst hade den här skallran kostat 188 kr + tiden och böket. Och hade jag inte tagit bussen så hade jag åkt bil och då hade parkeringen kostat så jag hade troligen inte kommit under 188 kr iaf, allt för en liten träskallra för 10 kr. 


Men en av de roliga kommentarerna tycker jag var att folk genast började tänka shopping av kläder och andra saker, när jag skrev butikslokal. För på just den här delen av vår gågata så är det en resebyrå, en mäklare, en outletbutik, en atalje, en godisbutik, en flyttfirma, ett tolkningscentrum och ett utbildningscentrum (Lernia) som har slagit igen. Dessutom på samma del av gågatan så går ett företag i konkurs nu som säljer tjänster till andra företag. även där är det just arbetsgivaravgiften som knäckt företaget och då är de bara 2 anställda. hade det inte varit för denna hade företaget gjort + minus noll och kunna överlevt ett tag till och klara sig igenom krisen och just i detta specifika fall vet jag verkligen vad jag pratar om.


 Josefin skrev: Och hur höga tror du att arbetsgivaravgifterna skulle ha varit om oppositionen hade fått bestämma....? Hua!!!  och när jag läste detta skrattade jag genast och ville svara: haha ja men hade Sossarna suttit vid makten skulle vi alla leva på bidrag för det visade deras förra ledare att han ville att vi skulle göra, men jag skrev inte detta, jag bara tänkte det. 


Det jag ville ha sagt med min status var 1. att jag saknade min lokala snaskbutik som jag köpte så god belgisk choklad av, mums! Men de har tyvärr konkat. 2. Om man sänkte arbetsgivaravgiften, det räcker med 25% så skulle småföretagarna kanske ha en chans att överleva denna ekonomiska kris och kanske kunna anställa fler ungdomar? 


jag raderade statusen sen, för när jag tänkte att när folk kommenterar min status med att de och andra åker in till Malmö och handlar för det är billigare priser och bättre utbud, ja då har de nog inte förståtts vad jag har menat. 


Inga kommentarer: