måndag 23 april 2012

Erfarna mammor sökes!



Jag vet hur rubriken låter! Men jag har lite panik faktiskt och jag vågar inte ringa BVC något mera, den här veckan! Vi ska dit på torsdag, det är måndag idag och jag har redan ringt 3 gånger. Nej det har jag inte men förra veckan ringde jag BVC 3 gånger, idag vågar jag inte ringa. Vi ska till Barnavdelningen på lasarettet i morgon så jag kanske kan fråga dom, men vi ska TBC vaccinera och frågorna jag har handlar om mat.

B började med morotspuré förra veckan, hon älskade det, potatis kom sedan, den blicken och minen var obetalbar, hon hatade det! Idag ska hon få palsternacka och de ska nu stå på menyn i 3 dagar, därefter broccoli och sedan ärtor tror jag.

Men iaf min dotter är väldigt bestämd av sig och ville snutta lite på min vattenflaska idag, lite vatten kan väl inte skada tänkte jag så hon fick och hon blev tokig när jag tog bort den från henne så jag hällde pyttelite vatten i en  egen flaska till henne, tror inte det kom så mycket i munnen för hela boddyn var dyngsur efter en stund och fly förbannad var B när vattnet återigen var slut, panik vad gör man? Funderar på att hälla lite B.mjölk i en sådan flaska så kanske hon kan va nöjd sen. Hela frysen är ju full av mjölk och behöver tömmas.

Sen då, hur gamla och erfarna ska barnen vara med mat innan de kan börja snutta på majskolvar eller smörgåsrån?det står ju ingenstans, inte heller om du kan börja introducera gröt samtidigt som någon puré.

Snälla liten bli lite mindre igen så jag slipper ha denna matpaniken!

 och ni erfarna mammor där ute, råd tas tacksamt emot!


5 kommentarer:

Stora syrran sa...

Tjenare syrran, jag antar att jag ingår rubriken "erfarna mammor"? Men bara för att man har flera barn, kan man VERKLIGEN inte allt dessutom är varje barn unik och inte likt någon annan.

Nåväl, att låta B snutta på en majskolv är kanske lite riskfyllt med tanke på att majsen kan lossna och hon kan få i halsen, smörgåsrån är det nog ingen fara med egentligen, utan det är väl samma sak där, se till så hon inte sätter i halsen. Man brukar få "barnets första år" eller ngt på BVC och i den finns det massor av goda råd. Men, som sagt, inget barn är det andra likt. Vatten är absolut ingen fara, det kan hon väl få snutta i en flaska om hon vill, har du fryst bröstmjölk så go for it!

Mitt alldeles egna råd; Ha inte för bråttom med saker och ting. Låt B ha morötter som smakportion ett tag, sätt inte ett visst antal dagar, utan kör med det en eller ett par veckor. Du behöver inte ha så bråttom att introducera flera olika smaker. Det kan slå tvärstop med för många olika smaker.

Som sagt, alla barn är olika och det bästa är att med sunt förnuft kommer man allra längst! :-)

Lycka till!

ika sa...

jaha så man kan köra det i flera veckor? jag har varit väldigt noga med 1-2 kryddmått inte mer.

sen menade jag ju inte majskolv utan en sån majskorv som ser ut som en ostkrok fast det heter majskorv.

ika sa...

Majsbåge stod det på påsen att den heter.

Anna sa...

Felix har fått smakis av gröt (och då upptäckte jag att han inte tål mjölk), så nu får han mjölkfri gröt. Han älskar gröten och får ett par matskedar per gång. Majskrokar har han också fått och de försvinner i en hissnande fart. Nackdelen med majskrokarna är att de blir ganska kladdiga när barnet äter.

Josefin sa...

Hej Erica!

Vad snabbt tiden går... Häftigt!!!

Det spelar egentligen ingen roll hur du gör för det är Birgitta som bestämmer... Vill hon inte ha så kommer hon inte att äta...

Så länge hon är nöjd, inte ont i magen osv så gört du ju helrätt...

Barn är jätteolika...

Alice älskade alla mina grönsakspuréer och gapade som en fågelunge... Hon åt BARA hemlagat och allt var supermysigt...

Isac åt INGET!!! Absolut inga grönsakspuréer och jag provade alla grönsaker du kan göra puré på och några till... Han åt knappt gröt ibörjan och livnärde sig enbart på NAN 2 i säkert de första 10 månaderna... Han åt ingen mat alls förens han började på dagis i princip men han växte jättefint ändå... Han äter fortfarande ett par flaskor NAN 2 om dagen eftersom både han och jag tycker att välling är ganska äckligt... Han äter fortfarande gröt för 8 månaders för de för störe barn har bitar som är jätteäckliga... ;-)

Sammanfattningsvis så kan jag bara säga att det ordnar sig...

Det enda man inte ska ge småttingar är ju såklart söta saker och drycker men det är jag helt säker på att du inte ens har tänkt tanken på att göra... ;-)

Mysigt att se fina bilder på lillan...

KRAM Jossan