fredag 23 oktober 2009

8329

Jag satt i morse och gosade med Selma lagerlöf
och kom genast att tänka på att hennes tatuering
i örat påminner om den tatuering som Nazisterna
satte på judarna under andra världskriget.
8239 och sen en bokstav efter det.
8329 heter min katt och inte Selma lagerlöf
som det står i pappren.

Vet inte om det bara var jag som var trött
eller yr och hur jag egentligen tänkte
förutom att jag tyckte det var lite skrämmande
att vi har märkt alla djuren med nummer.
Människorna har gjort det engång med
andra människor och frågan blir ju om
det kommer att bli så igen?
Med tanke på att vårt samhälle bara blir mer
och mer övervakat, snart kanske vi alla
har ett chip eller en tatuering som identifierar oss
och som man kan följa på en skärm?

kanske bättre att sluta yra och göra något vettigt?

Inga kommentarer: