söndag 11 oktober 2009

kan aldrig få förmycket kunskap

jag har precis läst en väldigt intressant bok
som heter islam brudar och paljetter
skriven av journalisten Ingmarie Froman.
När jag läste boken försökte jag få svaret på
varför vissa muslimska kvinnor väljer att bära slöja
jag tycker inte att jag fick svaret jag ville ha i boken
och kompleterade med några andra texter som
slutade med att jag satt och läste och grävde ner mig i
politikens paradoxer och om genussystem
och om Freuds och Aristotoles syn på det kvinnliga könet i allmänhet.

ibland känns det totalt hopplöst och undrar om jag
någonsin kommer få svar på de frågor jag har.
kanske borde jag börja forska på universistetet om det?

jag träffade en Imam förra helgen som var väldigt trevlig,
han sa för att jag ska få svar på det jag söker så
måste jag förstå vad Islam är och vad muslim betyder
och då måste jag gå tillbaka till starten, dvs jag skulle behöva
läsa islams historia från början för att reda ut svar jag
egentligen borde få av att förstå samhällets genussystem
och samhällets maktordning bortsett från det biologiska könet.

ibland kan jag bli ganska trött på mig själv,
jag nöjer mig aldrig med de svaren jag finner
utan jag vill veta anledningen till varför jag
får just de där svaren och vad är tanken bakom allt.
är man humanist så är man.
fast som idag när det är söndag så
hade jag önskat att jag bara kunde lägga mig
framför Tvn och slappna av och bara nöja mig
med att vara lagom. jag behöver inte kunna allt sägs det
men jag vill ju veta allt. jag vill ha svar på allt, jag vill
vara bäst i allt. man kan aldrig få förmycket kunskap.

just nu har jag 3 vägar att välja och den väg
jag väljer kommer bestämma framtiden.
vilken väg ska jag välja?
måste man välja en väg?
Det är egentligen 2 vägar som utesluter varandra
medans den 3dje går att kombinera med väg ett och två,
frågan är bara vilken jag ska välja-

Inga kommentarer: