onsdag 20 oktober 2010

Skottlossningar mot bussresenärer och oskyldiga

I Malmö har det den senaste tiden inte varit så säkert att åka buss då både stadsbussar och regionbussar beskjuts och de senaste veckorna har även folk som väntar på bussen, främst stadsbussarna, blivit beskjutna och senast i natt var det en man som hamnade på sjukhus efter att någon sköt på honom bakifrån. Det känns ju väldigt tryggt i eftermiddag när jag ska vänta i några minuter på min buss från Malmö central mot Trelleborg. Som tur är så finns det ingen buske precis bakom den busskuren utan bara en Kebabbar och bakom den så är det en Å/kanal.

Nu blir min fråga: vad är det för sport och vad är vitsen med att skjuta mot bussar och bussresenärer? Vad är det man vill åstadkomma och vad kommer ursäkterna att vara från dom som håller på? "det finns för lite att göra i staden"? För det brukar ju vara ynglingarnas ursäkter. Undra om det höll när dom sköt ner en person på en fullstatt restaurang, också det i Malmö, i helgen. Jag är mest nyfiken på vad det är för folk som gör detta mot oskyldiga människor och vad vitsen är med att skapa denna panik som det blir.

Att Malmö blivit en allt osäkrare stad kände jag redan när jag flyttade där ifrån för några år sedan. Men hur långt ska det få gå? Vad är nästa steg?

2 kommentarer:

Pysse sa...

Jag tror att de är ute efter att skapa paniken och få se hur osäkra människor blir när sånt här händer. De kanske känner sig lite som gudar. Fullständigt onödigt tycker jag när det finns så mycket skit redan som vi kan råka ut för. Jag tycker att folk i största allmänhet ska ta och skärpa till sig lite och bli bättre människor. Tänka på sina systrar och bröder och se dem som sådana. Då skulle världen kanske bli lite bättre i alla fall efter ett tag för nog har jag syskon som kunnat reta gallfeber på en...

ika sa...

Pysse dina ord påminner om morgonbönen jag hade i tisdag i kyrkan då betraktelsen handlade om att leva tillsammans :D

och jag håller helt med dig.

kramen