fredag 16 mars 2012

Nej tack ingen TV för B!

Jag är emot att små barn ska titta på TV, eller innan någon går i taket jag är emot att B tittar på TV!

Jag har läst en studie om att barn under 1 år inte ska titta på tv då det kan ge skador på hjärnan och avsett om man tror på denna studie eller inte så vill jag inte komma in i det kända " tvn är barnvakten" tänket. Sen tror jag att det är så lätt att sätta sig i soffan med sin bebis och titta på sina favoritprogram och rätt som det är så har det gått 4 timmar, så nej B får inte titta på TV.

I B´s umgängets krets på öppna förskolan så är hon ganska ensam om att inte få titta på tv har jag märkt och det är ju upp till var och en om de vill att deras 4 månaders bebis ska titta på tv eller inte, jag vet dock inte vad hon har för nytta av tvn i denna ålder?

Hursom jag tänker inte döma någon för att de låter sina bebisar titta på tv, B får bara inte titta på tv och det har mycket med den studien att göra som jag läste men även för min och min mans skull, jag vill att vi ska ha kvalitetstid med henne, läsa en bok´, sjunga osv...inte sätta oss i soffan och titta på tv, speciellt inte min man som träffar henne så lite på dagarna som han gör.

Hursom så har jag kommit på min man med att han låter B titta på tv och när han ser att jag kommer in i rummet så vänder han henne om, som om det vore för min skull att hon inte ska titta på tv, men så är det ju inte och jag får återigen förklara varför jag inte vill att B ska titta på tv...

3 kommentarer:

Cajsa sa...

E med på din bana:) jag har tom hört att det är upp till två år. Men med handen på hjärtat så kan M ligga i babygymmet å jag ser tv. Men hon ligger liksom från tvn:)

Anna sa...

Jag vill inte heller att F ska titta på TV, mest för att jag inte anser att han får något utbyte av det! Däremot blir det så att han lyssnar mycket på TV eftersom jag tittar när han ammar.

Mitt mål har varit att använda TV:n som barnvakt så lite som möjligt, och då välja vad som ska ses. Därför dröjde det länge innan M tittade på Bolibompa. Vi har valt DVD-filmer istället. Men jag kan inte sticka under stol med att det är väldigt bekvämt att slå på dumburken så att jag tex får en chans att duscha... F får dock följa med in i badrummet och ligga på golvet än så länge :)

ika sa...

ja men B lyssnar oxå på tvn för jag tittar ofta på något av mina program när jag sitter och ammar eller om hon ligger i babygymmet så tittar vi på tv, men hon tittar inte på tvn. Fast jag har börjat få stänga av den eller gå och sätta mig i gungstolen i hennes rum och amma eftersom B är så himla social vilket betyder att hon lyssnar efter ljuden på tv och koncentrerar sig då inte på maten..

har iof funderat på det här vad det är för skillnad på de snabba hastigheterna på tv och när man tex åker bil eller buss och barnet tittar ut, för vad jag förstod av studien så var det de snabba rörelserna på tvn som gör att barnet kan få hjärnskador...