onsdag 8 april 2009

ang Annica Östberg

Att Annica Österberg nu har landat i Sverige verkar väcka starka känslor
hos alla, både i USA och i Sverige.
Många hyllar den tysta Diplomatin och säger "äntligen"
andra ställer sig frågande hur hon över huvudtaget kunde få komma tillbaka till Sverige.

Själv vet jag inte riktigt, jag tycker man ska avtjäna sitt straff i det land man begått brottet
samtidigt som jag är av åsikten utvisning då det kostar vårt samhälle pengar,
åh andra sidan kostar det det andra landet pengar som personen ev ska avtjäna sitt straff i.
Detta går inte ihop jag vet. När det gäller medhjälp till mord är Sverige för mesiga,
vi har nästan inget straff på sådant, USA däremot kanske är för hårda?
Men vad jag förstått så var Annica aktiv i morden även om det inte var hon som sköt personerna som sköts men hon högg väll iaf ihjäl en annan människa?
hon fick 25 år till livstid och nu när hon landat i Sverige så är det bara en tidsfråga innan hon släpps, frågan är när hon släpps? Släpps hon i nästa vecka eller nästa år? Det ska bli intressant att se vad Kriminalvården här i Sverige beslutar.

För jag kan liksom alla andra inte låta bli att följa denna saga.
Och min undran är nu även om även Dawit Isaak kommer att släppas till Sverige.

Det är trots allt väldigt intressant att se hur en annan människas öde kan
engagera så många personer runt om i landet.
Det verkar som alla numera är intresserade av hur kriminalvården
i både USA och Sverige sköter sitt arbete och Annica Östbergs
öde är numera det stora samtalsämnet över lunchen och fikarasten
istället för vädret eller melodifestivalen som det annars brukar vara.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ibland är jag LOST. vem är denna Annica Ö???

ika sa...

annica östberg är en svensk född kvinna som dömdes för dubblemord ett av dom polismord i USA i början av 1980 talet http://sv.wikipedia.org/wiki/Annika_%C3%96stberg