onsdag 24 juni 2009

barnmissandel och vanvård av barn

När jag läste tidningen igår höll jag på att sätta hjärtat i halsgropen.
Du behöver verkligen inte leta dig bort till Österike eller USA för
att läsa och höra om dessa hemskheter mot barn och andra människor,
nej det räcker med att åka några mil bort, till Stockholm eller Dalarna.
För några veckor sedan stod det i tidningarna om fosterfamiljen
i Dalarna som hade hängt upp barnen på krokar, låste in dem på vinden
och hängt ut dom för fönstret. I går kunde vi läsa om mamman i Stockholm
och idag kan vi läsa om barnen på ungdomhem som blir satta i isolering.
Under ett möte med en bekant och en väninna i går kväll så kom detta samtalsämnet upp,
vi alla tre ställde oss frågan hur man kan göra så mot sina barn?
Hur kan den här mamman i Stockholm kämpa så om att återfå vårdnaden om sina barn,
när hon sedan tänker misshandla dom och vanvårda dem så hemskt?
Jag har läst David Pelzers böcker, jag har läst " min mamma sa att jag var sjuk"
och jag har läst " det ingen ser" och vad har nu dessa gemensamt med barnen i Stockholm?
Jo alla har blivit misshandlade och vanskötta av sina föräldrar.
Det är pinsamt. Det är pinsamt att Socialen varit där och tagit ifrån mamman barnen
och sedan får hon tillbaka vårdnaden trots de missära förhållanden som råder.
Och det är pinsamt att man man inte reagerat tidigare på anmälningar.
Jag tycker det är hemskt. För det första om man tittar på Fosterföräldrarna i Dalarna,
hur kunde dem ens få tillstånd att bli fosterföräldrar?
jag trodde det var, precis som vid en adopotion, att det var föräldrarkurser mm innan man fick tillstånd att bli Fosterföräldrar?
Och sen familjen i Stockholm, tårarna började rinna när jag läste om dem barnen.
Hur kan man vara så grym mot andra människor och sina egna barn?
När det gäller ungdomshemen så har jag egentligen inga åsikter,
jag måste fördjupa mig i ungdomhem innan jag ens kan uttala mig
om det är rätt att isolera stygga barn eller inte.
Samtidigt som min spontana reaktion är,
herre gu det är barn vi pratar om inte vuxna kriminella.
Och vad hjälper isolering?
vad är det för förebyggande med att isolera?
Men dem kanske säger som vissa hundtränare?
Det hjälper inte alltid med positiv bestraffning

2 kommentarer:

Anonym sa...

Mamman i Bromma är psykiskt sjuk med periodviss tor duperingsförmåga.
Hälsn en i grannskapet

ika sa...

usch jag förstod att något hemskt har hänt för det är ju inte normalt att göra så mot sina barn.
Och när jag läser din kommentar så tycker jag det är tragiskt att hon inte fått hjälp