måndag 15 juni 2009

lösspringande förrvirrad hund som skadade andra hundar

Efter sommarkrysset i lördags var jag ute och jagade en lösspringande hund över halva Trelleborg. Det var en svart schäferblandning som var på vift och den uppfattades farlig då den hade bitit en dvärgpudel högre upp på gatan, vad jag fick höra hade den fått åka till djursjukhuset, han hade även bitit en amstaff ganska illa några dagar innan. Då svaret från polisen var " den hunden brukar springa lös, vi skickar en bil om vi hinner" så slutade historien med att vi var 9 trelleborgsbor som försökte fånga in den här hunden som var en fara för både människor och hundar. När jag lyckats närma mig hunden märker jag att den är väldigt rädd och inte farlig, eller farlig pga sin rädsla för människor. Efter någon timme fann vi ägaren på andra sidan Trelleborg och då kom svaret på varför hunden var så rädd. Ägaren var hög som ett hus och skulle "pula" både oss och hunden om vi inte gick därifrån. Vi ringde återigen polisen, polisen skulle komma på engång, efter en timme hade dom fortfarande inte kommit. Ägaren hade då brytit ihop och grinde och jag frågade om han kom ihåg att han sagt att han skulle "pula" oss vilket han inte gjorde, han kom heller inte ihåg att han hade sagt att han skulle "pula" hunden. Efter 2 timmar lyckades vi fånga in hunden och polisen hade fortfarande inte kommit. Rosenrasande gick jag hem till mina hundar kl 22. 48 fast besluten om att sådana människor inte skulle få ha hund.

Hur långt ska det gå innan polisen aggerar? Jag hoppas innerligen att dvärgpudeln inte dog av sina skador och alla Trelleborgs hundägare bävar nu för att vi kommer möta den här lösspringande hunden igen. Jag uppfattade inte hunden som aggressiv utan snarare väldigt väldigt rädd och det kanske inte är undra på om nu ägaren brukar "pula" hunden, vilket han uppenbarligen inte kommer ihåg eftersom han tydligen brukar vara så påtänd som han var i lördags. Men det är ju heller inte kul att veta att varje gång man går ut med sina hundar så riskerar man att möta en lösspringande hund som biter andra hundar

Inga kommentarer: