tisdag 23 juni 2009

kaoset i landstinget

tjugo över fyra var jag lika vaken som programledarna i P4as vaken.
Jag vaknade en timme före klockan skulle ringa.
Piggmurt var vad jag blev.
lika bra att ta en snus och starta datorn.,
att försöka somna om gör mig troligtvis bara trött under dagen senare,
jag känner min kropp alltför väl vid det här laget.

Jag läste att finanskrisen även nått landstingen nu,
det ska sparas ännu mer, personal ska bort,
sjukhus ska läggas ner. kanske dags att privatisera nu?
Svenska regeringen hävdar ju fortfarande att Sverige har den bästa sjukvården,
haha det vet vem som helst att det inte är sant, eller kanske menar dem
att när patienterna väl får vård så får de den bästa vård,
det kan nog stämma, iaf på Neurologen på UMAS.

men hur ska vårdgarantin på 3 månader kunna gälla
om det ska läggas ner och sparas mera? landstingen klarar den ju inte nu.
Och på detta jagas de sjukrivna av försäkringskassan
"ut och jobba nu" ja det som håller på och hända i Sverige nu
är kaos. Jag tror inte man kan använd ett annat ord än kaos
när vårdcentraler läggs ner, sjukhusavdelningar och
personal dras in och på detta läggas mer press på
personalen som arbetar kvar inte undra på att det sker misstag,
och det läggs press på patienterna som måste ut och arbeta samtidigt som de är sjuka.

Jag har ett förslag. För att spara pengar sluta hyr in konculter,
sluta hyr in personal från bemannningsföretag, det kostar er mer
än att ha en läkare eller sjuksköterska fast anställd.
Satsa på kvalitet istället för kvantitet.
Om man lyssnar på patienten från första början
och då gör en riktig undersökning direkt så kommer
denna att i slutendan kosta mindre.

jag vet själv hur det var när jag fick mina första symtom,
jag blev runtskickad i ett halvår innan jag tillsist satte mig på akuten
och där fick jag vård, efter 5 månader då jag inte längre
kunde kontrollera min kropp och endast vägde 42 kilo
fick jag den vård som akuten ansåg att jag skulle haft 5 månader tidigare,
och då gick detta snabbt.
Jag vet flera MS patienter på neurologen som fått gå år ut och år in,
innan det äntligen gjorts en magnetröntgen och ett ryggmärgsprov,
Advokaten tex, hon kom in i stadie 2 i MS innan hon fick medicin som bromsade.

Om politikerna lyssnade mer på patienterna och på
personalen som arbeter ute på avdeningarna så är jag säker
på att Sverige skulle ha en bättre fungerande sjukvård,
det är nämligen undersköterskorna, sjuksköterskorna och läkarna
som faktisk vet hur deras arbetsplats kan fungera bäst..
Jag tror man måste få ner bestämmandet på en gräsrotsnivå
innan Sverige kan se en fungerande sjukvård igen,
det eller privatisera.

Inga kommentarer: