måndag 1 juni 2009

ett möte med en mycket tragisk och märklig människa

jag träffade på en väldigt intressant
och märklig människa igår kväll.

Mannen stoppade mig i parken och frågade
vad jag tyckte om den så kallade konsten som är där.
Då jag trodde att det var konstnären själv som stannat
mig så valde jag mina ord väl och i ett bättre språk.

Men jag kunde aldig komma underfull med vem
denna mannen var. Men att han led av depressioner
det var ett faktum och mitt uppe i allt frågar
han om vi ska gå hem och göra barn.
jag hajar till och tittar konstigt och säger bestämt Nej
och vadan denna märkliga fråga?
- jo jag är så gammal nu så jag måste ha en yngre fru.
- jag måste gå nu säger jag då och börjar gå.

Mannen följer efter mig och fortsätter prata,
nu blev det en politisk diskussion
som utvecklats från att ha pratat konst.
Denna märkliga man hävdar då att samtliga
etablerade partier är Nazistiska, centerpartier är värst,
men alla som sitter i riksdagen är nazister påstod han och hänvisade
till en undersökning han gjort bland 57 riksdagsledarmöter.
Mannen var väldigt arg på det svenska samhället,
på politikerna och på rättsamhället, jag stod kvar
och lyssande på honom en stund och efter att han
sagt att han har depressioner så ville jag inte direkt
göra honom upprörd genom att hävda att han har fel.

Mannen menade att han blivit förföljd och trakaserad
av det svenska rättsamhället och olika myndigheter
och att trakaserierna mot honom var värre än den
här Rödeby familjen. men vad jag förstått i Rödeby
fallet så blir inte den familjen trakaserad av poliser
och olika myndigheter.

Hursom samtalet fortsätter och i början av hans historia
tycker jag synd om mannen men ju längre samtalet
fortgår så framkommer det att mannen provoserar.
okey att vi har en yttrande frihet i Sverige
MEN om man inte kan stå för koncekvenser av sitt
handlande så kanske man inte ska publicera provoserande
texter i media och på sin hemsida? Och om man tycker
att polisen är skit och man går till polishuset och trakaserar
så kanske man inte kan räkna med att få hjälp?

Människor kan väldigt lätt gå över gränsen och i detta
fallet gäller det båda sidorna. Och om en person blivit
trakaserad eller utsatt för förtal av denna mannen inte
heller får hjälp så förstår jag om den personen tar saken i egna händer,
så där har ju mannen rätt, att vi har brister i det svenska rättsystemet.

Men nu var det dags för mig att gå.
Jag ville inte längre stå och lyssna på denna
märkliga sjuka människa, för otäck var vad han blev
och efter en halvtimme så var det klart,
han är verkligen sjuk.
jag ska gå in och läsa på hans hemsida och se
vad det står och undar just om min uppfattning kommer stå fast,
att han och jag inte lever i samma samhälle.
men jag undar just varför inte denna människa får hjälp.
Eller så kanske det är just av det han menar att han blir trakaserad,
att människor som vill honom väl vill få in honom på ett behandlingshem.
Dom har nog både försökt tvångsinta honom och få honom att gå frivilligt,
för med dom åsikterna och med den tron och synen så är
det farligt för både honom själv och andra att visstas ute på gatorna.

Inga kommentarer: