torsdag 3 december 2009

Klimatmötet i Köpenhamn närmar sig med stormsteg

Så är det snart dags för Klimatmötets början och detta hålls nästan vägg i vägg med vårt kontor,
vilket innebär stora koncekvenser för oss med tanke på aktivister, journalister, ledarmöter med mera, nåja det vet vi iof inte ännu förutom att man räknar med detta och idag kom första mailet om säkerhet och trafikförväntningar från vår högsta Norden chef. Vi kommer bla inte att komma in i kontorsbyggnaden om vi glömt någon av våra 2 badge hemma och inte kan identifiera oss med badgen och idhandlingar.

Iaf idag på Malmö central så fick jag ett vykort och en knapp som heter 2.grader.se och sedan förväntades det att jag skulle skriva på en lista som kräver ett klimatavtal under klimatmötet i Köpenhamn, jag skrev självklart under precis som 24 000 andra har gjort, det var ju trots allt centerpartiet jag talade med. När jag hoppat en bit bort var jag tvungen att hoppa tillbaka och fråga dom över det jag funderat på ett tag: Hur tar sig alla världens ledarmöter till Köpenhamn? samåker dem? Tar dom tåget från Kina eller båten från USA? jag fick svaret " de flesta svenska politiker åker NOG tåg" nog? Så ni menar att jag kommer att sitta i samma kupé på tåget som Fredrik Reinfelt mfl på måndag morgon? Jag tycker iaf att flyga till ett klimatmöte som iaf inte kommer att leda till ett avtal inte är ett dugg klimatsmart och jag kan inte låta bli att undra varför ingen ser över politikernas vanor och vad ska detta mötet vara bra för? Varför inte ha en telefon och internetkonferens istället i detta nya teknologiska samhälle? Nje, gör en PR kupp istället dit alla flyger, sätt stora förväntningar på världens fotfolk medan ni själva flyger runt och äter ikke ekologisk eller närodlad mat, SMART!

nej vet ni vad, ni makthavare, innan ni kräver förändringar från fotfolket så föregå med gått exempel och dela ut morötter till oss som lever klimatsmart! Och då talar vi inte om några fjuttiga 10 000 för inköp av en dyr miljöbil utan gratis och bättre kollektivtrafik för oss som pendlar med den sortens kommunikation, sänk iaf priserna för gudsskull! och börja utnyttja kollektivtrafiken själva och när ni börjar inhandla närodlade och ekologiska kläder, ja då kommer vi att göra det också. Bygg inte motorvägar, bygg inte om redan befintliga och fungerande vägar utan satsa på tågtrafiken istället! Ja listan kan bli lång och kom nu inte med några fjuttiga 2 % indragna utsläpp innan år 2050, nej satsa på 20% innan 2015 istället eller inget alls kanske? Varför ska vi dra in på våra glödlampor och krångla med oss om att åka kollektivtrafik till arbetet när ni själva flyger till era arbeten, det när ni inte tar taxi inom staden eller åka egna bilar, hur ofta samåker ni? Hur ser era matvanor ut? Hur ser era sopsorteringsvanor ut?

Jag tror faktiskt att det är dags att makthavare runt om i världen börjar föregå med gått exempel nu, visa vilka förebilder ni är och visa varför vi har valt er till att leda våra länder!
Och visa oss varför vi ska göra sådant som ni själva inte gör? Kanske för att ni ska kunna leva jetset liv och slippa ta koncekvenserna?

Inga kommentarer: