onsdag 30 december 2009

Sala besök






jaha så har vi nu varit uppe i Sala i 4 dagar och vi skulle ha åkt hem idag men väljer att åka hem i morgon istället, Vi har inte alls hunnit med allt vi skulle göra och igår kändes det som att vi skulle behövt ha 3 veckor till för att hinna träffa alla vi skulle träffa.

På annandag jul lämnade vi ett vårigt skåne, ja det var iaf gröna gräsmattor och 6 grader varmt, 9 timmar senare kom vi fram till ett Sala som det rådde snökaos i, det man kallar snöstorm i Skåne som jag alltid skrattar åt är ingenting mot vad det var här uppe. Redan vid Ödeshög fick vi krypa fram i 50 kilometer i timmen med bilen, detta upp till Vadstena där vi kunde öka till 60 som vi fick hålla hela vägen till Örebro, på motorvägen låg vi mellan 60 och 80 kilometer i timmen och där hade både lastbilar vält och personbilar kört över vägen, även vi höll på att köra av när vi närmade oss Västerås. Bilfärden som i normala fall tar 6 timmar och 50 minuter tog lite mer än 9 timmar upp. Men vi kom iaf fram välbehållna.

På söndagen var vi till Sala Silvergruva och på eftermiddagen och kvällen var det syskonträff, den enda som vi inte träffat ännu är storasyster, men alla andra har vi umgåtts flitigt med både söndag, måndag och tisdag. I söndags träffade jag även min lillasysters dotter Emilija för första gången, en sådan otroligt söt liten bäbis på 4 månader.

I måndags var vi, jag och J, i Västerås, först shopping på Hälla köpcentrum för att sedan åka med mor, lillebror och lillasyster till plastMormor Lisa och fika, där träffade vi även hennes svärson och barnbarn från Kiruna, äkta Samer som var otroligt trevliga och pratglada. På något sätt
var det lite magiskt att träffa en Same i Västerås, dom hade åkt 130 mil ner från Kiruna, Vi åkte bara 7o mil upp från Trelleborg, nu börjar man förstå hur långt Sverige är. Intressant var även när vi satt och jämförde våra naturkort, inte kan man tro att det är samma land inte.

I går var det shopping i Sala som stod på schemat för mig och J med Mor och lillasyster. Det blev en mycket trevlig dag även om jag fortfarande inte kan smälta att Sala har fått en egen galleria, det känns så stort och så Västerås, det hör inte alls hemma i denna lilla by och tack och lov har de kvar traditionen att på söndagarna hålls affärerna stängt, så någon tradition är iaf kvar sedan jag var liten.

i går kom kylan till byn, när jag var ute på morgon promenaden med hundarna i går så var det 22 minus grader, på dagen kröpt det upp till 16 minus grader för att krypa ner till 23 minus grader på kvällen och där håller sig tempteraturen idag också. Nu börjar det bli myggfritt som bror säger, J tycker det är alldeles för kallt, det samma med lilla Edith Piaff som jag är rädd ska få en hjärtinfarkt eller något i kylan så hon får inte följa med mig och Elvis ut i skogen där jag kan gå i timmar bara jag får ha mina termobyxor på mig, det enda det är lite kallt om är kinderna och näsan, kunde jag skydda ansiktet bättre skulle jag med andra ord kunna vara ute och pölsa i snön hela dagen om jag så fick.

i dag är det dags för nya äventyr, Måns Ols och andra sevärdigheter står på schemat och besöka kusinerna. Imorgon åker vi hem till varma skåne igen.

Inga kommentarer: