fredag 25 december 2009

sammanfattning av julafton 2009

Jäklans vad trött jag är idag. Det blev en lång dag igår med lite sömn just då jag fick den där fina julklappsöverraskningen natten till julafton.

03.21 vaknar jag som sagt av att det rinner ner vatten från taket som resulterade i att J stängde av vattnet till hela huset och det tömdes strax över 50 liter vatten på knappa halvtimmen, totalt kom det ner över 70 liter vatten från taket. Vad hade hänt om vi inte varit hemma? Eller vad hade hänt om vi varit i ett annat rum och vaknat upp först 4 timmar senare? Hur många liter vatten hade det inte forsat ner innan någon hade upptäckt det? Nu kom det ju ner rakt på mig i sängen och vi räddade hela huset från mögelskador.
Kl 08. 15 på julaftonsmorgonen kom iaf rörmokaren eller vad man ska kalla Egon som är närmare 80 år och vi kunde sätta igång vattnet och då göra klart jullunchen på förmiddagen.
Men det är först i mitten av januari, några dagar efter den 12te som man kommer göra en fuktmätning och se hur mycket vatten som ligger kvar i mitt tak, förstår bara inte varför de inte sattes in en avfuktare på engång....

kl 12, 30 kom svärmor över och vi åt jullunch och öppnade julklappar, det var en riktigt mysig eftermiddag som dock höll på att förstöras helt och hållet då mina grannar tydligen inte firar jul utan drar på deras stero på högstavolym med Bob Marley och annan Jamikansk musik, jag är så glad att dom flyttar nu den 4 januari om vi säger så.

Kl 17 gick vi sedan till kyrkan för att tillsammans med Britt Mari hålla i julafton för de ensamma och hemlösa, det var mycket trevligt och det var 73 julgäster som dök upp. Det började med julbön i kyrkan kl 17 och däefter fick dom ett julbord som bestod av allt de kunde tänka sig, sen kom jultomten som gav dom en varsin julklapp och sedan fick de julgröt och vi spelade lite spel. Sedan avslutades det för oss som var kvar med midnattsmässan som var helt underbar.

idag är jag ganska trött ska jag erkänna men ska strax börja packa och göra klart för ett par dagar i Sala.

Inga kommentarer: