måndag 13 februari 2012

Alla dessa Amerikanska namn







Satt och åt Sopplunch med mina vänner i kyrkan idag och de är alla 60+ och jag har uppenbarligen väldigt mycket gemesamt med dem eftersom vi träffas minst 1 gång i veckan och har så gjort i flera år. Hursom så kom vi in på det här med all amerikansk efterapning som sker i vårt land, Alla hjärtans dag tex är mycket större nu än vad det var för 30-40 år sedan (det vet jag inget om) och så byts fler och fler svenska ord ut mot amerikanska som tex cupcakes , det heter Muffins! Jag kommer aldrig att baka Cupcakes jag kommer bara baka muffins oavsett om jag gör dem med glassyr eller inte eller stora eller små, det heter muffins i min svenska lilla hjärna, när vi är i Serbien kanske jag kan baka Cupcakes men där tror jag faktiskt att man ska säga Kolac´ eller något liknande och när vi är i finland ska man säga att man bakar muffinssli.

Bara för att jag och mina hormoner blir lika upprörda som mina pensionärsvänner över att fler och fler ord byts mot amerikanska ord så kommer jag inte på ett enda ord till som kommit på senare tid. Jo, jumpsuit, onepice, jaja nu blev detta inlägget väldigt löjligt och jag vet nog inte vad jag egentligen ville med det förutom att tala om att jag bakar muffins här hemma och inga förbaskade cupcakes.

Inga kommentarer: