måndag 20 februari 2012

Koppla Ner!?!?



Jag har en längre tid gått i tankarna om att koppla ner, dvs går ur Facebook för det tar så mycket tid, även om man inte är aktiv så tar det fokus från det som är viktigt här i världen dvs min älskade B. Jag har kommit på mig själv flera gånger att när lilla B ska amma då tar jag fram min samsung tab och går in på facebook istället för att lägga hela fokuset på amningen, eller när hon somnar så istället för att börja med något nyttigt så börjar man med att gå in på facebook och sedan rätt som det är så vaknar B och man han inte vika tvätten eller diska undan eller vad det nu var.


En annan sak med facebook också är att när man har facebook så ringer man till varandra allt mer sällan. Vissa av mina släktingar (inkl syskon) och jag har nästan inte pratat i telefon överhuvudtaget sedan vi gick med i facebook för herrans många år sedan. Det behövs ju inte för man får reda på allt genom facebook och man kan följa varandras liv där till punkt och pricka speciellt nu sedan facebook börjat registrera vart bilderna är tagna eller vart man loggar in någonstans " i närheten av Trelleborg väster" "i närheten av Sala centrum" etc etc.


Det som framförallt hållt mig kvar på facebook och som gjort att det känns sorgligt att koppla ner är den här mammagruppen som jag varit medlem i sedan början av min graviditet, man har lixom lärt känna dem på något oerhört märkligt sätt, men hur mycket är sådana relationer värda egentligen? Som nu när jag ifrågasatte varför de behöver peppning och stöttning när de ska gå ner i vikt från personer som egentligen är så betydelselösa för dem ( sa ju inte så men det var ju typ det jag menade) men då kan jag också vända på det, varför är det så viktigt för mig att få dela min mamma vardag med personer som jag troligen aldrig kommer att träffa i hela mitt liv?


Min man sa att jag kunde ju testa med att vara utan facebook i en vecka nu under fasteperioden och se hur det känns sen, men samtidigt det är så lockande att trycka Delite profil.


Många forskare tror att barnen som växer upp nu dvs B´s generation de kommer att koppla ner för de känner att föräldrarna inte har samma fokus på dem och jag kan just känna så. Med facebook känner jag att jag har ett behov som jag egentligen inte har och hur mycket mer man faktiskt kanske får gjort när man inte längre har facebook?


Men sen finns det ju fördelar med facebook också och de är väl de fördelarna som gör att jag ännu inte har kopplat ner.

1 kommentar:

cajsa sa...

Jag går i exakt samma tankar Erika! Det är för lätt tillgängligt med fb när man har surf i telefonerna. Jag ska nog köra på det du sa, att inte fb:a när ammning pågår i en vecka, så man vänjer sig:) jag e nojig med strålningen med hehe=)