måndag 25 juli 2011

Glöm inte bort resten av världen trots Norge tragedin!

Det som hänt i Norge är verkligen hemskt och jag sörjer med dem. I går i Kyrkan så hade vi förbön för Norge, en tyst minut och vi tände ett ljus. Men jag är faktiskt glad att majoriteten av våra förböner gick till svältkatastrofen i Nordafrika och vår kollekt gick till svenska kyrkans internationella arbete i afrika som kämpar mot befolkningenssvält.

Jag känner mig elak som säger detta men på nyheterna tar man inte upp annat än Norge tragedin, alla timmar som nyhetsmorgon sänder så är det endast om Norge. Det är jätte hemskt det är det men när ska vi börja titta på vad som händer i omvärlden? Svältkatastrofen i afrika tex är bland det värsta de varit med om. Eller har det inte hänt något i sverige som är värt att rapportera om? Allt jag begär är att bara en enda minut få höra om något annat än Norge, bara för att få lite omväxling och för att få veta att omvärlden inte har stannat upp efter detta brutala Terrorattentat i Norge.

Inga kommentarer: