lördag 9 juli 2011

vi skapar ett behov för något vi inte behöver

Inatt hade jag väldigt mycket att tänka på tydligen och jag gick och lade mig fast jag kanske inte var riktigt trött, men klockan var ju 01,30 och jag trodde att jag skulle somna utan problem och dessutom ha svårt att vakna till väckarklockan. FEL! klockan 04,30 var jag halvt vaken och var då inte sen när Edith P vaknade och ville ut,sen dess har jag varit vaken. jätte intressant att veta verkligen?

jag satt och läste en krönika här om dagen, rättare sagt förra söndagen i bilagan som följde med Kvällsposten. Krönikans rubrik lyder "jag behöver säkert minst 100 tv kanaler" och den var väldigt intressant. skribenten avslöjar att de sällan kastar något hemma, i fall att de kommer att behöva det när det är kastat så är det bäst att spara, och och han berättar om deras 80 tv kanaler de har hemma som familjen kanske kommer att titta på någongång under en regnig dag. han vill ha möjligheten att kunna titta på alla dessa tvkanaler och jag funderar genast på, är det inte så att vi skapar oss behovet?

Jag kom och tänka på den där krönikan nu då jag sitter och tittar runt på olika tillbehör och saker till bäbis, såg en amningskudde att ha i sängen för sisodär 2300 kr. Har man verkligen behov av en sådan? eller skapar vi oss behovet till att ha en sådan amningskudde? Jag tror dock att min gungstol räcker super långt. Och det är inte bara amningskudde jag tänker på utan 100talas andra saker som jag tror att vi skapar ett behov för. I en gravidtidning uppe på barnamödravårdcentralen så stod det "10 saker du verkligen behöver ha den första tiden" och jag kan tala om att den där amningskudden var inte med där. Men säljarna vill sälja och därför skapar dom ett behov. Precis så var det utanför IcaMaxi igår kväll, canal digital var där och ville sälja på mig ett "jätte billigt" paket med 60 kanaler, något jag inte har nytta av och ett behov jag inte tänker ta mig tid att skapa heller. Vem har tid att titta på så mycket Tv?

2 kommentarer:

Anna sa...

NEJ, du behöver INTE en amningskudde för flera tusen kronor. Det går lika bra med amningskuddar för 2-300. Jag köpte en på Jysk för ca 250 som jag var jättenöjd med. Men amningskuddar är ganska nytt och de flesta klarar sig med vanliga kuddar. =)

ika sa...

Tack Anna nu känner jag mig faktiskt mycket lugnare :D
Vi tänkte dessutom förutom att åka till Ikea, åka till Ullared i september och sedan får vi massor av saker från våra syskon också så det känns skönt.