måndag 20 september 2010

Min sammanfattning av valresultatet

Igår var det då val i vårt demokratiska land, eller hur demokratiskt är det egenligen när en invandrare som ville rösta på Sverigedemokraterna inte fick det för dom som jobbade i hans vallokal? varför skulle dom stoppa honom när han ville rösta på detta och varför stoppade dom socialdemokraternas valsedlar i hans hand istället?

Nåja som vanligt så satt jag med alla möjliga olika sidor på internet samtidigt som svts valvaka var på och följde frenetiskit valet i de olika valkretsarna och regionerna. Dessvärre var jag tvungen att stänga av efter halvtid och gå och sova då jag skulle upp klockan 04,30 idag.

hursom det såg ju bra ut vid halvtid, Alliansen skulle få fortsätta regera i riksdagen och i kommunen. Att SD kom in och fick en sk vågmästarroll tyder bara på att svenska folket vill se en förändring och jag tror faktiskt att om Riksdags partierna hade vågat ta offentliga debatter med detta Parti så hade dom kanske aldrig kommit in i riksdagen? Det är bara en tanke jag har
och tyckte att Jimmi Åkesson sa det ganska bra själv i går: Nu måste Fredrik Reinfeldt prata med oss och de andra partierna... och bara för att jag tyckte att han sa det bra så betyder INTE det att jag stödjer detta parti, vill bara noga poängtera detta! Jag tror att SD blev så stora som dom blev pga att Svenska folket vill se en förändring i samhället och sedan tror jag att denna block politik kommer att vara över i nästa val. Jag tror bla att det rödgröna sammarbetet gjorde att Socialdemokraterna föll så mycket, det och att dom inte kunde svara på detaljerade frågor runt om i kommunerna.

Jag svamlar nog rätt så mycket just nu men jag tror som sagt att pga att det var 2 block som svenska folket hade att välja på så kom SD in i riksdagen och jag tror att det rödgröna partiet var Socialdemokraternas fall. SD kom in i riksdagen då det uppenbarligen är 5,7% av svenska befolkningen som vill se en förändring. SD fick förövrigt 13 % i min kommun ( trelleborg) och är nu det 3dje största partiet i Kommunfullmäktige, så även i Malmö.

Däremot vad jag kan se på val.se så blev Sala en rödgrön kommun vilket jag tyckte var väldigt intressant så jag måste ringa min lillasyster sen och fråga om det verkligen stämmer.

Nu ska det bli väldigt intressant att följa vilka Alliansen väljer att sammarbeta med eftersom dom inte fick majoritetsregering. Vill minnas att sist det inte var någon majoritetsregering i sverige så gick det inte så bra...

Inga kommentarer: