tisdag 21 september 2010

varför blir man förvånad?

jag är chockad. Blev utskälld av en tant när jag gick i stadsparken med hundarna. konverstationen löd så här:

tanten skriker: halllå tog du upp bajset efter hundarna?

Elvis hade nämligen bajsat 2 meter innan nära en papperskorg som stod intill buskarna.

jag: ja självklart gjorde jag det

tanten som fortsätter att skrika så hela parken och den närliggande restaurangen hör:

jag såg det men varför kastade du bajset i buskarna????? att du inte skäms!!!

jag: vilken färg hade jag på bajspåsarna?

tanten något förvånad: svarta

jag: nej du jag har röda och så tar jag fram bajspåserullen jag har i fickan som mycket riktig är Röd som jag påstått.

tanten ger sig inte och fortsätter att skrika: men jag och mina vänner såg att du kastade bajset i buskarna!

jag något irriterad och stressad: då tycker jag att du och dina vänner ska gå in i buskarna och leta reda på en röd bajspåse och medans ni gör det så går jag bort till sopkorgen och tar upp min röda bajspåse som ligger där.

tanten och hennes 3 vänner ställer sig i buskarna och letar, jag går 1,5 meter längre bort och plockar upp bajspåsen och säger sedan:

hittar ni den? för här är den.. och det var här Elvis satt och bajsade, inte där borta som du och dina vänner beskyller mig för.

tanten och hennes 3 vänner ber om ursäkt och säger till sitt försvar:
det är så många hundägare som struntar i att plocka upp bajset så vi ville bara vara säkra och du som är prästkandidat och allt borde ju sköta dig.

jag: och det ger er rätt att ha den här tonen till folk och beskylla dom för något dom är oskyldiga till? Dom flesta hundägare tar förresten upp bajset efter sig oavsett om dom läser till präst eller inte.

tanterna byter sedan samtalsämne och frågar helt lugnt: har du sett kycklingarna i buskarna?

jag: nej det gjorde jag dessvärre inte.

Efter detta var det oerhört skönt att ta sig ner till Albäckskogen och springa 6 kilometer vill jag lova, . befriande och härligt. Undrar dock om någon blev sur för att jag inte torkade upp svettet i joggingspåret efter mig?

1 kommentar:

Josefin sa...

Lysande Erica!!! Härligt att du stod på dig och inte bara bad dem fara och flyga... Skönt att läsa om att du mår så mycket bättre efter sjukdomsepisoden. Lycka till med studier, söta hundar och allt annat du har för dig! Gillar verkligen dina analyser och iaktagelser... Du skriver så bra! Kram Josefin