tisdag 22 april 2008

Hund vs barn 2

Oj visst blev det ett långt inlägg igår. Jag ska försöka korta ner dagens lite granna.

Jag fick en kommentar från min goda vän Maria:

"En dag när jag var ute med Allie kommer det 3barn mellan 8-11 springandes och skrikandes "en hund"!!!!!! Den hunden var lugn och de fick klappa.. men sen vänder de om och springer mot oss, då allie ger av ett varningsskall, de tvärnitar! Jag säger till dem att de inte kan springa så mot en hund då de kan bli rädda, och att De aldrig kan veta vad det är för hund! MEN det VÄRSTA är ju att dagmamman kommer släntrandes efter och säger inte ett knyst!!!?? Hur f*n kan man låta ungarna göra så? Tänk om de blivit bitna?? Visst det är hundägarens ansvar, Men både hund och barn blir ju skadade för livet! USCH för vuxna som inte lär sina barn hur de ska vara mot och med djur!"

Och visst är det så, det är hundägarens ansvar..även om det är barnet som provocerar hunden, så är det hundägarens ansvar..det är hundägaren som blir anmäld och det är hunden som i värsta fall måste avlivas för att den bitit barnet.. 

För några månader sedan var det ett barn som provocerat en hund i en hundrastgård här i närheten, en liten papillion. Barnet hade kastat saker på hunden och trängt in den i ett hörn. Hundägaren och "barnägaren" råkade i muntjafs med varandra men avbröts efter en stund då hunden bitit barnet i ansiktet. Polisen tillkallades och avlivade hunden. 

Jag vill inte att något sådant ska hända varken Elvis eller barnet på våran gård, men om barnet ska fortsätta kasta sand efter honom, kasta pinnar på honom och provocera honom..ja då spelar det ingen roll om jag har Elvis kopplad eller inte. 

Får barnen inte längre lära sig att man inte klappar okända hundar utan lov? Får barnen inte längre lära sig att man måste ta det lugnt i närheten av djur, hästar som hundar som katter som fåglar?  

Att visa respekt mot djur är att visa respekt mot människor. Det kanske är annorlunda när man är uppvuxen med djur, man får ett annat ansvar redan som liten. Men har vi människor idag inte längre ansvar mot varandra och deras barn, människobarn som djur? 

I boken jag läser just nu och på en dokumentär jag såg för någon vecka sedan om psykopater och kriminella, så fick jag lära mig att psykopater och kriminella först begår våldsbrott mot djur sedan handikappade och därefter ........

Inga kommentarer: