torsdag 28 januari 2010

Fördomar

Det är ganska intressant att höra hur mycket fördomar det finns i vårt samhälle.
På hundforumet var det tex en trådmed rubriken "skulle du sälja till dessa personer"
och där gick det då att läsa att det fanns uppfödare som inte skulle sälja sina valpar till
1) överviktiga personer
2) personer som har sjukdomar
3) sämre ekonomi
4) kändisar
5) folk som frågar "vad kostar valpen"

ja det stod så mycket mera och ju mer jag läste och följde tråden desto argare blev jag, det slutade med att jag skrev att jag ansåg den där urskildringen som diskriminering och drog slutsatsen med att man får inte köpa hund om man inte är lagom, det älskade svenska ordet Lagom. Du ska vara lagom bra, du ska vara lagom frisk, ha lagom ekonomi, vara lagom känd, ha lagom vikt och allt vad det nu är. Personen som skrev inlägget hade tagit den från lådan från ett annat forum och jag tänkte att hela världen är full av fördomar. Märkligt nog stod det ingenting i den där tråden om hudfärg, personen i fråga hade kanske själv tagit bort den vad vet jag, jag läste inte trådet på forumet som den ursprungligen kommer ifrån.

I dag kom jag och några kollegor in på en diskussion kring just fördomar och jag vill precis som dem se mig som ikke fördomsfull men insåg att jag faktiskt själv drar mina egna slutsatser om en person ibland innan han eller hon har öppnat munnen även om det händer väldigt sällan. men nog stämmer det att alla människor på ett eller annat sätt har fördomar om andra människor. vad beror detta på, avundsjuka? eller att man träffat för många stereotyper av dessa personer så man tar bara för givet att alla hästmänniskor, överviktiga, spinkiga, snygga, fula, hundmänniskor, föräldrar, teaterapor osv är på ett sätt?

Inga kommentarer: