lördag 23 januari 2010

Gudstjänsten och Kyrkorummets arkitektur

Idag har jag och min kompis S och min kompis L-J varit på studiebesök med ett gäng arkitekter och andra teologer i 3 olika kyrkor i skåne. Dalby kyrka som är Nordens äldsta kyrka, Genarp Kyrka som byggdes av en privatfamilj 1590 och togs i bruk 1593 och nu restaureras och avslutningsvis Övedsklosters kyrka som byddes på 1700 talet på initivativ av familjen Ramel som även äger klostret och jordbruket runtomkring. Mycket intressant historia att lära sig och arkitektur som blandades av en hel del teologi, 50% arkeologi och 50% teologi, dagen kunde inte bli bättre än vad den blev, ser redan fram emot nästa utflykt som är om 1 månad.

7 timmar senare är jag hemkommen och placerad i soffan, här tänker jag nu sitta hela kvällen och försöka smälta alla intryck och händelser från dagen och mysa extra mycket med djuren som jag varit i från hela dagen ( dom har varit hos hundvakt hela dagen idag så dom har alltså inte varit ensamma hemma idag )

Inga kommentarer: