fredag 29 januari 2010

Vägskäl, en vilsen tanke

Jag står i ett vägskäl.
Jag kan inte gå rakt fram utan måste välja,
höger eller vänster.
Om jag tar vägen till vänster så så vet jag vart jag kommer att komma fram.
Tar jag vägen till höger så kan det vara en sväng eller en liten stig att svänga
av på någonstans på vägen, jag vet inte
och jag vet inte vart jag kommer att komma fram.

Att gå den högra vägen känns spännande,
att gå den vänstra vägen känns som en trygghet.
Vem kan hjälpa mig att välja?
och varför finns det ingen väg rakt fram?
är jag vilse?
kanske finns det en väg rakt fram,
men att jag inte ser den?
vart ska jag gå?
och vad är målet?
Om bara hade en karta och kompass.
kan man gå båda vägarna en liten bit?
Båda vägarna lockar och jag känner mig nyfiken på båda vägarna.
Varför hamnade jag här?
vad ledde mig just hit till detta vägskäl?
Vart är stjärnan som annars alltid brukar vägleda mig när jag som bäst behöver den.

Kanske kan jag sätta mig ner och vila lite här i mitten
och när jag är hungrig kan jag gå vidare,
tänk om man kunde gå tillbaka istället
och ta av på vägen långt därborta.
Nu är jag fast här,
mina ben är trötta.
Jag tror jag sätter mig ner
och vilar lite,
kanske väljer jag vägen till höger lite senare,
kanske väljer jag vägen till vänster.
Jag vet inte.
jag är vilse.

// bara en liten vilsen tanke från mig idag
Ika , fredag 29 januari 2010

Inga kommentarer: