tisdag 14 juli 2009

hur är det med hönornas inavelsregler?

(hönorna på bilden är inte hönorna i texten)


i dag arbetar jag första och sista dagen den här veckan

och klockan 17.01 är jag ledig en hel vecka,

Underbart! speciellt nu när det är falsterboveckan denna vecka.


hursom i morse så var det 4 tuppar som

uppvaktade en höna i parken,

och då jag vet att det föds kycklingar titt som tätt

i stadsparken så blev jag genast fundersam

och ställde mig frågan:

Vad har hönsen för inavelsregler?

fast jag ska erkänna att jag först tänkte

på en insident på sjukhuset,

där det kom en kvinna och med sig hade hon 4 män

och hon kunde inte gå någonstans utan dessa män,

precis som hönsen idag, vart än hönan gick

så följde tupparna efter och en var lite längre bak

som gjorde utfall mot hjalmar branting när han var

påväg åt hennes håll.


men iaf har hönsen lika inavelsregler som oss?

eller parar dom sig hursom helst med vem som helst?

Lever hönorna, precis som änderna, i livslånga äktenskap?

eller byter de partner hursom?

Hur är det med parningen i sådana stall

där det bara finns en tupp på kanske 30 hönor?


Inga kommentarer: