onsdag 19 augusti 2009

Är facebook vår nya samtalskommunikation?

Det finns vissa saker som jag inte riktigt vet hur jag ska handskas med.
Det är troligen helt fel att känna som jag gör
samtidigt som jag anser att det är befogat när jag är så ledsen över saken.

Man kan inte alltid vara helt glad,
speciellt inte när man tillsammans
med vänner och ytliga bekanta
får nyheter via facebook.
Då tappar man motivationen och lusten
att boka tågbiljetter för tusentals kronor,
det är inte på andra sidan jordklotet jag bor
utan jag bor i skåne med 2 fungerande telefoner,
en emailadress och allt som anses vara standard
för att få tag på folk i Sverige.

Facebook är ett mycket bra forum
som jag använder varje dag
men ibland kan jag inte låta bli att
fundera på vart framtiden leder oss
när vi redan nu har börjat tappa
samtalskommunikationen med nära och kära.
Vad hände med det gamla traditionella sättet
att hålla kontakt?
jag har mer och mer släppt datorn hemma,
med mina nära vänner i skåne håller jag kontakten via
telefon, det är genom den vi bestämmer om vi ska ses
eller ej och skippar detta med facebook,
(med mina vänner som är kvar i mellansverige
så används telefonen även där).
och jag måste säga att det är oerhört
befriande att inte känna ett " måste sitta vid datorn"
behov när man väl är hemma utan då
verkligen kan få kvalitetstid med den vackraste,
även om vi sätter igång datorn för att han ska få
läsa min blogg och jag ska kolla mailen lite snabbt.

Men hursom nu kom jag av mig helt.
det jag egenligen vill säga är att
när det gäller det jag är ledsen
över och det jag helt tappat motivationen för
så skulle det underlätta om jag fick nyheter
via telefon istället för facebook.
jag anser inte att samhället
kan ha blivit så ytligt att
facebook måste vara vår nya samtalskommunikation,
inte med nära vänner och inte ens med familjen.

Inga kommentarer: