måndag 17 augusti 2009

Dygnets alla timmar

Jag vill ha 48 timmar på ett dygn,
eller 36 skulle kanske räcka
för hur vi än gör så räcker inte tiden till,
klockan hinner alltid bli midnatt
och det blir nästan ingen idé
att sova förrän det är dags att gå upp,
jag förstår inte.

Eller ska jag köpa munkavel till oss båda,
så kanske vi kan vara tysta och sova?
4, 5 timmes sömn är alldeles förlite för mig,
jag brukar sova 10, men tiden räcker inte till,
den bara springer iväg från oss.
det är inge skoj att gå och sova 1 timme
efter att jag kommit hem, inga problem
när jag var själv, men jag är ju inte själv längre
och det märkliga är att även om jag får
så här lite sömn nuförtiden så
känner jag mig så pigg i huvudet,
det är bara kroppen som strejkar.
Kroppen hinner inte vila upp sig,
den hinner inte slappna av och ladda
batterierna till nästa dag så
den skriker av smärta hela tiden.

Jag går på semester om 2 veckor,
kommer jag hinna sova då?
Kommer jag hinna ladda om batterierna då?

vart tar alla dygnets timmar vägen?
När ska tiden stanna upp,
bara för en liten stund,
så jag hinner suga in allt det goda,
så jag hinner dofta på träden
medan de blomstrar,
När ska tiden stanna upp
så jag bara kan sitta under
korkeken och beskåda?

Inga kommentarer: