onsdag 28 september 2011

barnmorskebesök

Igår var jag hos barnmorskan, alltid lika skoj att gå till henne och alltid lika spännande att höra hjärtat slå på bäbisen, det är så magiskt och så overkligt!

De som varit gravida vet att en bäbis tycker inte om att höra sitt eget hjärta slå, min är inget undantag och den har nu kommit på ett bra sätt att försöka komma undan detta obehag, hurdå tänker ni då? jo genom att ligga och vända sig och rullarunt, men det kommer ju inte att gå så mycket längre till att göra på detta sättet och vara så bråkig som den var igår. hjärtat slog väldigt fint iaf och den visade ju även barnmorskan Inger att den har kraft i benen då den sparkade till så det syntes rejält. På fredag har vi Ultraljuds besök!

Men att vara gravid är ju inte alltid en dans på rosor, den som påstår det ljuger! Förutom att kroppen förändras och så vidare så kan man ju ha lättare och svårare graviditeter. Jag har tur jag har en av de lättare! MEN under hela min graviditet har jag haft urinvägsinfektioner, jag får en kur blir bra, går utan någon vecka och så är det kört igen. Den här gången har jag faktiskt gått utan antibiotikakur i 2,5 vecka men nu gick det inte längre och eftersom man ofta får sammandragningar vid urinvägsinfektioner under graviditeten (vilket jag haft) så vågar nu inte läkaren låta mig vara utan antibitikakur då risken att föda förtidigt blir förstor, så jag ska ta antibiotika fram till förlossningsdagen. först en vanlig kur vilket är 1 tablett 3 gånger om dagen i 8 dagar och därefter 1 tablett till natten fram till vecka 40 (eventuellt vecka 42 om jag går över så länge) jaja hur jobbigt är det? det är ingenting, bara bäbis mår bra och jag får må bra så är jag mycket nöjd. hade heller inte förväntat mig något annat med tanke på att jag har detta så ofta annars.


övrigt då? min svägerska har bokat in ett datum för en babyshower, en klassisk amerikansk babyshower i Malmö sa hon. allt jag behövde göra var att säga till mina vänninor som hon inte känner och sedan dyka upp. Skoj och spännande.

2 kommentarer:

Anna sa...

Usch för urinvägsinfektion! Jag har tack och lov inte haft det någon gång, men kan föreställa mig hur hemskt det är.

Är det ett rutinultraljud du ska på? Spännande att få titta på bebis igen, det är ju så mysigt. Skönt att ni hittade hjärtljud även om bebis är busig ;) kram

ika sa...

jag har vant mig så jag brukar aldrig själv märka längre om jag har urinvägsinfektion eller inte, förutom nu under graviditeten då känns det väldigt annorlunda.

Ja det är ett vanligt rutinultraljud vi ska gå på. Här i Trelleborg har man 2 st, ett i vecka 18 och ett i vecka 32.

kram