onsdag 23 juli 2008

Feta hundar ett problem

När jag gick eftermiddags promenaden med Elvis idag
träffade vi på en riktigt Fet (!) Labrador. 
Hunden kunde inte gå, den vankade sig fram och gick jätte sakta. 

Ägaren till den feta Labradoren frågar hur gammal Elvis är,
3 år svarar jag artigt och säger tillbaka: 
och denna damen verkar vara riktigt gammal.
Och jag syftar då på att hunden knappt kunde gå. 
Tillbaka får jag ett litet halvsurt svar: 
- Hon är bara 5 år så hon är inte gammal. 

- Näh men fet är hon, tänkte jag då. 

Jag har bara sett en sådan där riktigt fet hund på Tv innan,
magen hängde i backen, hunden vankade fram fettet och 
gungade för att orka lyfta benen. 
man kunde inte med säkerhet se om det var en renrasig Labrador eller om det var 
något annat i den, den var så fet, men det var en renrasig Labrador. 
Det var hemskt att se. Hennes husse var även han kraftigt överviktig, 
men det var ingenting mot hunden. 

Usch det är hemskt att se när Hussar och Mattar misshandlar sina hundar på det sättet, 
övergöder dem så de drar på sig sjukdomar och inte kan rastas ordentligt. 
Det är faktiskt en form av Djurplågeri. 


2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag håller helt med - djurplågeri är vad det är. Såg ett äldre par med en liten stoppad korv på fyra ben. Den taxen kan inte ha varit gammal (men jag frågade inte iofs). :( Jag är alldeles för snäll för att kommentera sådant, men det var väldigt nära att jag gjorde det ändå. De ville säkert hunden väl: vem sticker inte till hunden nåt extra gott emellanåt? Men den mådde garanterat inte bra. :(

ika sa...

åh va skönt att det inte bara är jag som tycker att det är djurplågeri.
Elvis får oxå matrester och mycket godis, men han är underviktig och måste gå upp i vikt, detta har jag kämpat med i 3 år och sedan nästan 1 år får han äta vad han vill, han är fortfarande underviktig men räknas inte längre som anorexiahund i a f. så maten i sig kanske inte är Djurplågeri men att låta sina hundar bli så tjocka och sedan inte motionera dom, det är där felet sitter och tyvärr blir detta ett vanligare och vanligare problem.
Jag vet fler kennelägare som inte säljer sina hundar till äldre personer, för det är oftast dem som övergöder sina vovvar.