måndag 16 juni 2008

Nya språk, nya utmaningar

Jag älskar att lära mig nya språk. Förra året var det Spanska som gällde i första hand men även lite arabiska. Men Arabiskan gick jag inte alls in i som med spanskan. 

Detta året är det arabiska som står högst upp, jag lade ner försöket att lära mig spela gitarr. 
Jag har ett par grannar som pratar Arabiska och har nu satt dom på att ha arabiska lektioner med mig. I Fredag hade jag lektion nummer 1 och idag hade jag lektion nummer 2. 

Läxan till idag var meningen " Marhaba, kifaki?" ( Hej, hur mår du?) 
sedan orden: tFathal, maesalama, shokran, ma badi,  ( varsego, hejdå, tack, jag vill inte) 

Tyvärr, jag kan inte skriva på arabiska och även om jag kunde det skulle ni i alla fall inte förstå. 

Eller visste ni till exempel att detta : عشرةbetyder 10?   i dag har jag bland annat övat på att räkna och snart så, snart ska jag nog kunna göra mig förstådd och förstå arabiska också. 

och nu ställer ni naturligtvis den frågan: Varför ska du lära dig arabiska? Mitt svar: för att jag vill. Jag har mer användning av arabiska än tex italienska eller ukrainska, men vem vet det kanske kommer det också.  

Inga kommentarer: