lördag 18 oktober 2008

Den skånska hästmentaliteten?


Jag har tänkt eller reagerat på det i många år, säkert redan reflekterat över det i min förra blogg. Nu tänker jag i alla fall fråga er skånska ryttare:
Var och vem har lärt er att ni INTE behöver åka ut och ta hand om hästen om det regnar, ni är sjuka, inte har någon lust, det är fredagkväll/festkväll eller ni är bakis???

Vem har glömt att berätta för er att det är ett ANSVAR att ha häst/att ha djur och man måste ta hand om hästen.

Anledningen till att jag åter reagerar konstit på detta för mig självklara, att ta hand om sin häst, är iaf att vi har en häst i stallet som inte fått träffa sin ägare på hela veckan. Jo en snabbis igår då hon tog in hästarna och tog ut mina hundar. Jag bara undrar varför man har häst om man inte tycker om att vara i stallet?
Jag är 28 och tycker fortfarande att det bästa som finns är att vara i stallet, när jag hade Elton, hästen jag sålde förra året, så red jag i alla nästan alla väderlekar, tog hand om honom varje dag och åkte oftast upp till stallet flera gånger om dagen för att bara kolla till honom. Men den mentaliteten finns inte här nere, eller så är det så att vi i gamla SORFgänget är väldigt unika som tyckte så mycket om att vara i stallet och ta hand om våra hästar så vi cyklade upp till stallet i alla väderlag ( värme, kyla, regn, solsken, snöstorm) och det kvittade om vi var sjuka, bakis eller friska. För att vi hade lärt oss av våra föräldrar och ridlärare/tränare, förebilder att: att ha häst är ett ansvar och man måste ta hand om sin häst! Herre gu, hästarna behöver ju kärlek dom också.

Jag menar inte att hänga ut just denna hästägare utan det är bara det att det gör ont att se och jag kan inte förstå hur man inte kan ta hand om sina djur, hur man bara kan strunta i dom. Vilket iof leder in mig på alla misshandlade och missköta djur där ute, såg senast idag ett repotage på Tv4 om omhändertagna husdjur i Helsingborg och där framgick det att hittills i år har man omhändertagit det dubbla antalet husdjur fler än under hela förra året, bara i helsingborg och eftersom jag har kontakt med djurrättsorganisationen hundskyddet så vet jag med fakta att antalet missköta/misshandlade hundar och hästar bara ökar för varje dag, hur fatsiken kan man göra så mot sina djur? Det undrar hon som ser till att hjalmar branting och elvis presley näst intill har det bättre än sig själv.

1 kommentar:

Anonym sa...

Dra inte alla hästägare över en kam/ skånsk hästägare!