fredag 3 oktober 2008

frihetens behag


Morgonpromenaden tog jag ner till Gränna hamn
och hittade en slinga längs Vättern att gå på,
jag kunde bara fortsatt gå
men var tvungen att tänka på den lille, eller de små snarare.
Vi gick och gick, njöt av lugnet och jag tänkte hela tiden
" gu så vackert, det är så vackert"
och jag ville inte gå därifrån.

Om jag inte svängt vänster in mellan åkrarna,
vart hade jag hamnat då?
kanske får ta och upptäcka det en dag?
Att hela tiden vandra på stigen och
se vart man hamnar är en slags tjusning,
man behöver inte alltid ha ett fast mål,
en fast punkt man måste till.
Ibland är det bara skönt att vandra utan mål,
att strosa omkring och upptäcka nya saker på vägen,
saker man kanske inte fått upp ögonen på när man
har det där bestämda målet?
Är det inte det som kallas Frihet?

Inga kommentarer: