torsdag 2 oktober 2008

Historien som luktar gott

Är riktigt trött idag,
min plan i morse när jag gick till Bokhandlaren här mitt emot,
var att köpa en bok och lägga mig i soffan och läsa,
även om jag redan har en Paul Auster bok som väntar..
men så har det inte alls blivit.

Boken jag ville ha, den med Karmen Bin laden var inte inne,
men han var snäll och beställde hem den åt mig,
och jag fick nöja mig med ett trevligt samtal som slutade med att jag gick
med Henning Mankells bok "kinesen" istället,
Tycker verkligen om bokaffärer, men helst ska de vara gamla
bokaffärer som har den där speciella lukten och historien som
nya böcker saknar. Ni vet de där bokaffärerna där man hittar
riktigt gamla slitna böcker och man kan inte låta blir att
filosofera en bra stund över bokens tidigare upplevelser,
ägare, dåtiden, och så vidare..
men hursom så är det något speciellt med att gå in i sådana där
små bokhandlar, det blir så personligt och trevligt.

Inga kommentarer: