måndag 20 oktober 2008

Rättelse


Jag drar absolut INTE alla hästägare över en kant, precis som jag INTE går runt och tror att ALLA går och misshandlar/missköter sina hundar. Det är bara det att jag har aldrig stött på sådant här innan, aldrig sett så många " ungdomar" bara strunta i sitt ansvar. Och faktum är att statestiken på antalet misskötta djur bara ökar, de flesta djurskyddstall är överfulla, polisen får avliva djur i onödan för att ingen kan ta hand om dom.

Vet inte vad jag ska säga mer just nu men jag vet att de flesta djurägare tar väl och mer än väl hand om sina djur. Det är bara det att här nere i skåne, i malmö och vellinge, har jag sett så många som bara struntar i sina djur. Kanske har jag inte tänkt på det innan, kanske är det ett storstadsfenomen jag vet inte. Men som sagt faktum är att problemet ökar och jag vill veta varför. Varför köper man en häst om man inte orkar/vill ta hand om den? om man tänker låta den stå i en omockad box och utan vatten i flera dagar? Varför har man en kennel om man inte orkar ta ut hundarna eller allmänt sköta om hundarna? Varför köper man en katt och slänger ut den i skogen efter sommaren? Varför köper man en hundvalp och sedan skyller på allergi när den närmar sig 1,5? Och varför smugglar man in sjuka hundar fulla av smittsamma bakterier och lurar andra människor?

Det gör ont att se, det gör ont att veta att problemet bara ökar för varje dag och kunde jag så skulle jag rädda alla misskötta och misshandlade djur. Tyvärr har jag inte plats i stallet. Tyvärr har jag inte tillräcklit stort hus. Jag kan bara hjälpa till genom att uppmärksamma att djuretiken i Sverige blir bara sämre för var dag

9 kommentarer:

Emma Olsson sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Anonym sa...

jag blir så förbannad på sådan personer som du. Du har varit med hästar en helg? en vecka? och tror att du är expert.

Sluta och skriv saker som du inte har ett hum om. Koncentrera dig istället på dina hundar....

Sådan människor som du, som tror att dom vet allt om allting, skaffa fakta och hålla dig till det du kan.
Hur dum kan man vara?

nej du....

tycker så synd om dig. Måste ha ett riktigt tråkigt liv som kommenterar om saker som du inte fattar.

Anonym sa...

Du skriver att du inte drar alla över kant. Det gör du!

Och sen skriva att "ungdomar" bara struntar i sitt ansvar?

Det är inte alltså att dra alla över en kant?!

Jag blir chockad och arg när du i din ålder, som borde vara utbildad och smart, kommer med såna anklagelser....

Jag är en ungdom, jag har hästar och hundar mm inte missköter jag dom. Jag tar mer än mitt fulla ansvar för att dom ska ha det bra.

Du bara påminner om en stackars gammal tant som svälter efter uppmärksamhet.

Och ett sjukt sätt att se till att få uppmärksamhet.

Nej, jag håller med förra inlägget.

Att du efter en helg, vecka plötsligt är expert på området.

stackars sate..

ika sa...

Oj oj inlägget väcker känslor. Nu är det så att jag är uppvuxen med både hästar och hundar. och har haft både hästar, hundar och katter i hela mitt liv och jag drar fortfarande INTE alls över en kant. Men eftersom detta uppenbarligen väcker känslor för dig som väljer att vara ANONYM så tar du uppenbarligen åt dig.

om jag vill ha uppmärksamhet, nej tack men en blogg är till för att vädra sina tankar och som jag klart och tydligt skriver: jag går INTE runt och tror att alla går och misssköter sina djur, det är snarare så att det är en minoritet av människor som inte borde ha djur.

jag har tagit reda på fakta innan jag har skrivit om detta, jag har både läst på och intervjuvat.

och anklagelser? Det är ett faktum att statestiken på antalet misshandlade/misskötta djur ökar, de är uppgifter som är offentliga och går att finna, det är ett faktum att antalet smuggel hundar är ett stort problem i Sverige. och det är ett faktum att Djurstallen är överfulla.

Anonym sa...

Jag måste verkligen påpeka att det är ännu mera pinsamt att sätta sig till doms över någons åsikter och kunskaper. Så vitt jag vet är det inte förbjudet att uttrycka dessa i Sverige. Dessutom så undrar jag huruvida de anonyma kommentatorerna överhuvudtaget kan uttala sig om Ika's kunskaper inom området. Det är aldrig försvarbart att misshandla eller missköta sina djur.
Jag blir förbluffad över anonymas dumhet, fortsätt att hålla er i bakgrunden och besvära inte oss begåvade och humana människor.
//S.

Anonym sa...

Hej Häst expert och hund expert.

Först säger du att du är uppvuxen med hästar och Hundar, HEELA ditt liv. Sedan säger du att du har tagit reda på fakta, och intervjuat?

Är du schitzofren?

Om du ska skriva en sak, pröva iallafall att hålla dig till EN sak, blanda inte ihop allt, till er OTROLIG röra, som endaast går ut på att du ska visa dig bätte än ALLA människor som finns.

Jag är 32 år gammal, jag kan så mycket med än vad du kan.
- Och ja, jag har också intevjuat mina hästar, där fick jag dock bara ett GNÄGG. Mina hundar tycker lite annorlunda, de sa VOV!

lilla flicka, jag tycke du ska hitta någon att tala med om dina problem. Om hundar och hästar är de enda du talar med, och umgås med, ock älskar, har du verkligen en stooor utmaning framför dig.

En blogg är till för att kunna "fläkta sina känslor" javisst, men samtidigt måste du också kunna ta att människor så kommenterar din blogg. Om du inte kan hantera det, kanske igen, är det dags för dig att söka någon typ av hjälp?

MVH
Magdhalena Andersson, Stockholm

Anonym sa...

dagens ilands problem

Anonym sa...

is this a joke?

Anonym sa...

asså förhelvete.. patetiska idioter som skriver på anonym.. SÅ JÄVLA FEGT! du Magdhalena Andersson från Stockholm, så jävla löjlig.. orka att du tror att du kan mer för att du är äldre, fett med BULL SHIT! du är en riktig nolla, du tror du är mer än andra, hacka inte ner på andra för att hävda dig själv, det visar bara hur jävla klen du är. Ni som har kommenterat detta o tagit det negativt, om ni inte tagit åt er skule ni inte heller bry er.. vet man med sig att man sköter det man har rätt så har man inget att bry sig om i denna texten.. texten är så jävla sann som den är skriven! Hacka inte ner på erika en gång till!! FATTA!