lördag 9 augusti 2008

Den nakna Knähunden


Elvis har alltid varit "mammig", men efter kastreringen har allt blivit värre. 
Våra hundmöten på morgnarna går numera ut på att Elvis sitter i mitt knä, på mina axlar eller i min famn medan JAG leker" med de andra hundarna och dess ägare. 
Jag får nästan mana på Elvis att busa med de andra hundarna, ibland springer han iväg självmant och busar, men kommer tillbaka efter bara någon sekund för att se att jag är kvar. Men för det mesta, om han busar, så busar han vid mina ben, jag ska vara med hela tiden och jag får inte gå ens en centimeter i från honom. 

Väl hemma lägger sig Elvis i mitt knä och där ligger han tills jag rör mig, går jag på toaletten, in in i köket, sovrummet eller vart jag nu går så ska han alltid följa med. Detta är ganska tröttsamt ibland, även fast det känns uppskattat, någon är rädd om mig och vill inte att jag ska försvinna.

Jag vet inte riktigt vad jag ska göra för att få Elvis att vara mera självständig, och att våga ta för sig, våga busa med de andra hundarna. En annan fundering jag har är varför hans goda självförtroende försvann vid kastreringen? Han är rädd för allt och alla och så tillbaka dragen. 
Är det någon som har något förslag på vad jag ska göra och kan göra?  som sagt även fast jag tycker det är jätte mysigt att hela tiden ha elvis i mitt knä så kan det ibland bli lite jobbigt, som när man vill skriva på datorn, titta på tv eller något annat. 
Så tips på hur jag kan träna upp Elvis självförtroende tas tacksamt emot. 

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Erika, jag läste om att Elvis självförtroende har försvunnit och att han är mammig. Jag skriver lite tips till dig men jag tror du vet detta redan.
1)Om han vil vara hos dig hela tiden och klänga på dig så acceptera inte detta. Han får naturligtvis vara vid dig men acceptera inte att han klättrar på dig, säg bestämt NEJ till honom. Samtidigt som det är viktigt att inte ta i förhårt här så han blir osäkrare. Du ska vara bestämd och säker på din sak, det smittar över sig på honom.
2) Om han nu är rädd för personer och föremål så dalta absolut inte med honom. Gå fram till personen eller saken han är rädd för och prata med föremålet och personen utan att bry dig om Elvis. Sedan går du där ifrån precis som inget har hänt. Obs, tvinga honom absolut inte fram till något han tycker är obehagligt.
Jag tror att du vet allt detta men tänkte skriva ned det ändå. Många kramar från Maria och Lucas cavalier.cybersite.se

ika sa...

hej maria.. tack.. det är det jag har funderat på under våra hundmöten. ska jag acceptera att han vill sitta i mitt knä eller ska jag"tvinga" honom att i alla fall sitta på marken? jag försöker verkligen få honom att leka med de andra hundarna, prata med de andra hundarna istället för honom och så vidare.

tack för tipsen

kram erika och elvis