söndag 14 mars 2010

denna förbaskade kortisonsvullnad

under sjukhusvistelsen gick jag ner 5 kilo i vikt och jag tycker själv inte att det syns pga denna kortisonsvullnad i ansikte och på mage. Under min vecka här hemma har jag tappat ytterligare 2 kilo och jag börjar tro att vågen visar fel men folk frågar mig om jag tappat vikt och allt jag ser är denna kortisonmage och kortisonansiktet så jag förstår inte hur dom kan se det. i dag kunde jag iaf få på mig mina byxor i damstorlek 34 så kanske är jag inte lika svullen som jag var på sjukhuset trots allt utan det börjar släppa.

Om 2 dagar slutar jag helt med kortisonbehandlingen jag har haft sedan sommaren 2006 dvs i 4 år. Det har minskats under en månads tid nu och den 16 mars så tas det bort helt och hållet för att man vill se hur kroppen klarar sig utan medicin, cellgiferna sattes ut helt och hållet för 3 veckor sedan, även cellgiftsbehandling har jag ju haft sedan sommaren 2006. Om 3 månader när man räknar med att alla mediciner är ute ur kroppen så ska man sedan göra en ny EMG undersökning för att se hur musklerna och nerverna mår utan den behandlingen.

Jag räknar ner. Det ska bli oerhört skönt att slippa kortisonansiktet och kortisonmagen, jag kommer knappt ihåg hur jag ser ut utan denna svulland så jag fick sätta mig ner och titta på gamla kort och det är STOR skillnad måste jag säga. Jag hoppas innerligen att läkaren i Lund vet vad han gör och att han har rätt, det skulle vara oerhört skönt att få leva resten av livet utan kortison och cellgiftsbehandlingar.

2 kommentarer:

Malin sa...

Varför har du ätit kortison och fått cellgiftsbehandling? Har du varit mera sjuk?? Hoppas så att det vänder nu och allt fungerar när du slutar äta alla mediciner! Håller tummarna med utställningen! och valpen... är inte allt avundsjuk... ;-)

ika sa...

jag fick en form av polyneupati hösten 2005 och efter ett flertalet olika behandlingar så har jag haft cellgifts och kortisonbehandlig för att hålla den sjukdomen i schakt sedan sommaren 2006. så förtuom min vanliga dos på 30 mg kortison så fick jag 3 gram i droppfrom under min första sjukhusvecka vilket skapade en hemsk svullnad i ansikte och på mage utöver den jag levt med sedan 2006.

Det som hände nu i februari har ingetingting med den sjukdomen att göra vad man kan se i nuläget, definitivt vet man om 3 månader då man gör en ny EMG undesökning.

hehe vilken tur att du INTe alllls är avundsjuk på valpen :P