måndag 5 maj 2008

Dum fråga, dumt svar

Min fråga till försäkringsbolaget: 

Konversation på telefon mellan mig och försäkrings ansvarig: 

Jag - Hejsan. Jag ska kastrera min hund på Tisdag och skulle behöva anmäla detta till er.  Jag vet att jag inte får ut något på försäkringen MEN detta skulle behöva anmälas till er i a f då hunden är Avels försäkrad vilket han inte behöver vara längre då han inte går i avel. 

Kundtjänst på försäkringsbolaget - Varför ska du kastrera? 

Jag - För ändrat beteende, efter parningen böjade han med utfall mot andra hundar och kiss markering inomhus

Kundtjänst - Du kan inte få ut något på försärkringen när det är beteende förändringar som är orsaken till kastreringen. 

Jag - Nej det vet jag men jag måste ju anmäla detta till er i a f och ändra i min försäkring? En avelshund har inte samma försäkring som en kastrerad? 

Kundtjänst -  Du kan ju skicka in ett intyg till oss från veterinären men du kommer  få avslag då vi inte betalar ut någon ersättning för en kastrering som skett pga beteende ändringar.

Jag - Nej det var inte det som var min fråga heller. Men tack då


Efter samtalet bestämmer jag mig för att skriva ett mail istället: 

Fråga: Jag har min hund  försäkrad hos er med högsta försäkringsbelopp som med försäkrings tilläggen avelsförsäkring och livförsäkring både för min hund och hans avkommor. Nu kommer min hund att tas ur avel då han måste kastreras p g a ändrade beteenden efter parningen.

Jag vet att jag INTE kan få ut något på försäkringen men jag skulle behöva anmäla till er att min hund numera är kastrerad samt behöva ändra i försäkringen, det är inte längre någon mening att ha honom avels försäkrad när han inte går i avel.  Hur ändrar jag min försäkring och tar bort avels tillägget på bästa enkla sätt?  


Svar:  Hej. vi betalar inte ut någon ersättning och betalar heller inte halva beloppet av vad kastreringen kostar då vi på X inte ersätter en kastrering som sker p g a ändrade beteenden. Din försäkring täcker endast en kastrering som sker på medicinska grunder. 

mvh X 


Men nej!!!! Detta var inte min fråga! Jag vill bara veta hur jag ändrar i min försäkring och tar bort avels tillägget på en hund som inte längre ska gå i avel. 


1 kommentar:

cathrine sa...

Åh gaaah jag förstår din frustation. Har haft liknande diskussioner själv... Ibland undrar man varför folk bara inte kan ta sig tid och LYSSNA på vad man faktiskt säger och inte vara så jkla avigt inställda från början. Kul att läsa din blogg förresten, trillade in här av en slump :)