tisdag 20 maj 2008

vart har respekten för skyltar tagit vägen?


Varför har Sverige blivit så kallt? Vart tog "så som du vill bli behandlad själv, så ska du behandla dina medmänniskor" vägen? 

Det som får mig att ta upp ämnet idag är framför allt respekten för skyltar, lagar och regler. 

På vår baksida finns det flera cykelställ där folk ska ställa sina cyklar, men det gör man inte. I stället parkerar man sina cyklar precis framför ingången där det står "cykelparkering förbjuden". 
Jag har min Elrullstol (den jag kallar krossen) i ett garage på baksidan. Inte nog med att folk har börjat luta sina cyklar mot mitt garage så jag inte kommer åt det, så kommer jag inte ut/in i trapphuset med min elrullstol när det står cyklar 3 cm från nyckelhålet på dörren.  
 
Varför kan folk bara inte acceptera att man INTE får parkera cykeln där det står "cykelparkering förbjuden"?  Det är ju inte bara för min skull skylten sitter där, det är dessutom en brandfara att parkera cyklar framför ingången. Om man inte kommer ut genom dörren måste man krossa rutan bredvid vid brand, men detta hjälper ju inte om det står massa cyklar där...

Ute vid de små gräsplättarna framför lägenhetshusen runt om stan står det ofta skyltar "rastning av hunden förbjuden", tror ni detta efterföljs? Nej, folk går där med sina hundar i a f. Vårt grannhus har planterat blommor på deras gräsplätt, en stor fin rabatt är det och det står en STOR skylt " rastning av hundar förbjudet". Men trotts detta så ser man hundbajs i rabatten. 

När det gäller personerna som inte respekterar "förbud" skyltar så undrar jag hur de förhåller sig till resten av samhället? Är det dem som kör 90 på en 40 väg?, som svänger vänster när de kör i en högerfil? Är det dessa personerna som snor saker? "Åh här står en bil som ingen använder, den tar vi".  Eller är det bara så att alla är så trötta på alla skyltar, lagar och regler, så det finns inte längre någon respekt? Det kanske inte längre är någon idé att ha skyltar uppe? Alla gör ju precis som de vill i alla fall. 

 



Inga kommentarer: