onsdag 28 maj 2008

Tyst som musen

Vaknar i ren panik. 
Går upp och bestämmer mig för att inte sova mera. 

Det är ljust ute, men så tyst, tyst som musen. 
Tittar ut på stora gatan och ser just ingenting. Måste dokumentera. 

Det är bara en gång på dygnets alla timmar som det är så här Tyst.
Gatan som annars brukar vara full med bilar,  är helt tom.
Var tvungen att dokumentera, det är Lugnet före stormen. 
Önskar nästa jag var så här tom, så jag kunde somna in i en harmonisk dröm. 

Det är till och med så tyst så jag, i vårt annars så isolerade hus, 
kan höra grannens väckarklocka stå och vibrera i flera minuter..
den stör tystnaden.... 

Lugnet före stormen, om bara någon timme kommer kommer gatan 
vara full av bilar och folk igen, bussar som börjar köra, transporter av tidningar och 
livsmedel som ska transporteras hit och dit, folk som ska stressa i väg till sina jobb. 
Det ska lämnas ungar hit och dit, och alla vill ta ut bilen innan den värsta rusningen blir. 

Det kanske är nu man ska gå ut med hunden? Nu, innan stressen vaknar till liv? 
Men feg som jag är så vågar jag inte, det står säkert ett våldsman runt hörnet. 
Och inte ska jag väcka den björn som sover? 
Det är fortfarande storstaden vi pratar om, även om det just nu känns som ute i ingenstans. 




Inga kommentarer: